Krijgt de smartphonegebruiker groen licht?

maandag 13 februari 2017
timer 2 min
Dat de smartphone leidt tot ongelukken, is een publiek geheim. Om zogenaamde 'smombies' tegemoet te komen, trapt gemeente Bodegraven-Reeuwijk af met een primeur: een 'verkeerslichtstreep'. Op 14 februari is de kick-off.

De pilot ‘+Lichtlijn’, zoals dit heet, is ontwikkeld door het bedrijf HIG Traffic Systems. De LED verlichtte lichtlijn is aangebracht in het straatwerk bij verkeerslichten op een kruispunt en is gekoppeld aan die verkeerslichten. De lijn licht rood of groen op, waarmee extra veiligheid aan de verkeersregelinstallatie wordt toegevoegd. Daardoor hoeft de smartphonegebruiker niet meer op te kijken.

 

Bekijk ook de video.

Discussiepunt

De discussie is nu, of de overheid wel geld moet investeren in onverantwoordelijk gedrag. “Als overheid kunnen we deze trend waarschijnlijk niet gemakkelijk keren, maar we willen er wel op anticiperen”, aldus wethouder Kees Oskam van Bodegraven-Reeuwijk. Als de pilot succesvol is, willen de gemeente en HIG ook uitbreiden naar fietspaden.

Verkeerskundigen

Verkeerspsycholoog Karel Brookhuis liet in het AD weten dat er met deze lijn een verkeerd signaal wordt afgegeven: “We accepteren dat fietsers en voetgangers op hun smartphone kijken.”

 

Verkeersdocent Adriaan Walraad laat desgevraagd weten dat als samenleving de hand in eigen boezem moet steken. “De handhaving is nihil en de overheid komt laat met zo’n appverbod op de fiets. Er komt überhaupt geen appverbod voor voetgangers.  Bovendien heeft de vakwereld weinig tot geen interesse in subjectieve verkeersveiligheid – kennis daarvan had je hier goed kunnen gebruiken.”

 

Averechts effect

 

Al met al is Walraad weinig enthousiast over deze maatregel. Volgens hem legitimeert zo’n lijn het voor de auto om hard door te rijden: ‘Die voetganger stopt wel bij een rode lijn’. Terwijl de appende voetganger waarschijnlijk toch niet stopt. Daarmee creëren we een averechts effect.

 

“Eén zo’n lijn weerhoudt de appende voetganger niet om door rood te lopen. Iedereen weet dat het onverstandig is om te appen, maar doet het toch. Anderzijds is het probleem hoge snelheid en roodlichtnegatie door gemotoriseerd verkeer. Dàt is het probleem dat je aan moet pakken.”

 

 

Lees verder

Integraal prestatiecontract: Gezamenlijk belang voorop

7 apr om 10:07 uur
Vialis werkt samen met Provincie Utrecht, gemeente Utrecht, gemeente Houten en gemeente Woerden aan het continu…
Lees verder »

Gelderland investeert in waterstof

6 apr om 10:23 uur
Het Gelderse Green Planet krijgt 840.000 euro subsidie van de provincie Gelderland voor het verleasen van honderd…
Lees verder »

“Inzicht is de basis onder gedragsverandering

29 mrt om 16:18 uur
“Hoeveel van de werkzame Nederlanders maakt bewust keuzes over mobiliteit? Smart Mobility staat nog in de…
Lees verder »

Proef met slimme sensoren voor schonere lucht in Apeldoorn

24 mrt om 10:53 uur
De gemeente Apeldoorn is een proef gestart om te meten welke invloed verkeersdoorstroming heeft op de…
Lees verder »

Test met tien boomveren langs Fietspad van de Toekomst N225

23 mrt om 09:54 uur
Op het Fietspad van de Toekomst langs de N225 in de provincie Utrecht, plaatste boomkwekerij Ebben onlangs tien…
Lees verder »

Vrachtwagens rijden via 21 iVRI’s over randwegen Tilburg

16 mrt om 12:26 uur
Een primeurtje in de gemeente Tilburg: op 16 maart waren vrachtwagens van transportbedrijf GVT Transport &…
Lees verder »

Interactieve kaartviewer schetst de optimale zero-emissiezone

4 mrt om 10:21 uur
Een slimme innovatie op het juiste moment: een interactieve weergave die helpt bij het bepalen van een in 2025…
Lees verder »

Scanmenu maakt betrouwbaar parkeeronderzoek bereikbaar

28 jan om 09:36 uur
Scanmenu maakt het mogelijk voor advies- en onderzoeksbureaus om accuraat en flexibel parkeeronderzoek uit te…
Lees verder »