Ommetjes belangrijk voor ouderen

maandag 29 juni 2020

Er liggen legio onbenutte kansen om in Nederland mooie ommetjes te maken. In deze serie lichten we de verschillende aspecten van een ommetje toe. In deze aflevering: ouderen.

Door Kyra Kuitert & Rosemarie Maas, Bureau KM.

Er zijn veel redenen waarom mensen graag een ‘ommetje’, een korte wandeling (circa 1-4 km) vanuit de eigen woning maken, maar dan moet die niet alleen aantrekkelijk, maar ook veilig en toegankelijk zijn, juist voor ouderen. Als er namelijk één doelgroep is waarvoor het ‘ommetje’ belangrijk is, dan is het de oudere medemens. Het ommetje is voor hen zelfs vaak de laatste vorm van bewegen die ze nog (zelfstandig) kunnen doen.

Omdat het beleid erop gericht is dat ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, moet de eigen omgeving wel uitnodigen tot het maken van ommetjes, zowel voor de dagelijkse boodschap als het recreatieve rondje. De inrichting van de betreffende routes luistert voor deze groep erg nauw en bepaalt of ouderen nog nét wel of juist nét niet meer naar buiten durven. Vier aandachtspunten: 

Vlakke en stroeve ondergrond

Valangst is een belangrijke reden voor ouderen om niet meer naar buiten te gaan. Elke vijf minuten belandt er een 65+’er op de spoedeisende hulp door een val, ruim honderdduizend per jaar, waarvan 24 procent als gevolg van struikelen (Veiligheid.nl: Valongevallen bij ouderen in 2017). Daarom zijn vlakke, goed onderhouden paden van groot belang.

Brede paden

Voor mensen met een rollator of rolstoel zijn obstakelvrije brede paden (minimaal 2 meter) extra belangrijk, zowel voor het eigen comfort als om gemakkelijk te kunnen passeren.

Bankjes onderweg

Mensen die slecht ter been zijn moeten tijdens het ommetje of hun wandeling naar bijvoorbeeld een winkel ergens kunnen zitten om uit te rusten. Ongeveer elke honderd meter een bankje is ideaal. Bankjes moeten comfortabel zijn en bij voorkeur zicht bieden op ‘levendigheid’. Ouderen zijn relatief vaak alleen en kijken daarom graag naar andere mensen.

Veilige oversteekmogelijkheden

Omdat oudere mensen vaak langzamer lopen en slechter zien en daarom soms bang zijn om over te steken, zijn rechte en korte oversteken belangrijk. Bij voorkeur met zebrapad en waar nodig verkeerslichten.

Onze aanbeveling is om eens samen met ouderen en mindervaliden te kijken waar in de populaire routes en ‘rondjes’ in de buurt de knelpunten zitten, zoals loszittende tegels, ontbrekende bankjes of paaltjes die de doorgang belemmeren. De meeste knelpunten kunnen waarschijnlijk gemakkelijk worden verholpen en daarmee zorgen we ervoor dat ouderen en mindervaliden niet onnodig binnenblijven. Zeker niet in deze Corona-tijd!

Meer informatie

De auteurs schreven ‘Prettige Plekken, Handboek Mens & Openbare Ruimte’
www.prettigeplekken.nl
Meer informatie over ommetjes?
www.bureaukm.nl/ommetje-1.html

 

 

 

Lees verder

Student aan het woord: wat is het belang voor een goede looproute?

21 sep om 10:56 uur
Om mensen meer te laten lopen moet nagedacht worden over looproutes. Het ontwerpen van een voetgangersnetwerk kan…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »

De kracht van verbinden

15 sep om 10:23 uur
Programmamanager voetgangersbeleid voor IenW en coördinator Platform Ruimte voor Lopen , Filip van As vertelt over…
Lees verder »

Nationaal Voetgangerscongres zowel fysiek als digitaal

10 sep om 13:50 uur
Op 8 oktober wordt voor de derde keer het Nationaal Voetgangerscongres georganiseerd. Op een fysieke locatie in…
Lees verder »

Award voor beste loopinitiatief van Nederland

2 jul om 13:56 uur
Voor de eerste keer wordt er een award uitgereikt voor het beste loopinitiatief in Nederland. De LoopAward is een…
Lees verder »

Veilig voor fietsers en voetgangers

29 jun om 16:07 uur
Traffic-Care is vooral bekend van de Zebra-Safe fiets-/voetgangers-oversteekplaatsen. Er worden verschillende…
Lees verder »

Vergeet de voetganger niet

29 jun om 15:37 uur
De capaciteit van het ov is momenteel 30 tot 50 procent. In de komende maanden en jaren zal dat iets meer worden,…
Lees verder »

Lopen als hét vervoersmiddel van de stad

29 jun om 15:30 uur
Lopen blijf je je hele leven doen, toch is er lang niet altijd oog voor de voetganger. Als voetganger ben je…
Lees verder »