Speciale attentieborden langs 'dodenweg'

donderdag 4 februari 2010
timer 3 min
Langs de Leursebaan en de Liesbosweg, tussen Breda en Etten-Leur, zijn op speciale attentieborden geplaatst die weggebruikers aanspreken op hun rijgedrag en wijzen op de maximumsnelheid van 60 km/u. Op de borden staan teksten als “Een boom geeft niet mee!”, “Je wordt toch graag minstens 60” en “Jouw ongeluk raakt niet alleen jezelf”.
Speciale attentieborden langs 'dodenweg'

 

De borden zijn onderdeel van een actieplan dat werd opgesteld naar aanleiding van een aantal dodelijke ongevallen op de Leursebaan.

Gericht op jongeren


Twee borden komen ter hoogte van de Groenstraat en de Moerdijkse Postbaan in Breda te staan en één bord aan de Liesbosweg in Etten-Leur. Het plaatsen van de attentieborden en een aantal publicaties in lokale/regionale media, gericht op jongeren, vormen de start van het doorvoeren van een aantal maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid op deze weg tussen Breda en Etten-Leur.

Dodelijke ongevallen


Naar aanleiding van een aantal (dodelijke) ongevallen op de Leursebaan is een actieplan gemaakt om de verkeersveiligheid op deze weg te verhogen. Vertegenwoordigers van Veilig Verkeer Nederland (VVN), bewoners, politie en de gemeenten Breda en Etten-Leur hebben daarover meermalen overlegd. VVN heeft een advies gegeven dat samen met bewoners verder is uitgewerkt in een voorstel om een aantal concrete maatregelen te nemen op het Bredase weggedeelte. Die maatregelen worden zo snel mogelijk uitgevoerd. Langs de weg zijn onlangs al meerdere 60km-borden geplaatst.

Meer maatregelen


Vanaf april worden nog meer maatregelen op de Leursebaan getroffen:

- Verhoging drempels: de meeste ongevallen vinden plaats in de bocht bij het Jagerpad. Om de snelheid op dit gedeelte bij de woonhuizen te beperken komen er hogere drempels op de kruisingen Vaareindseweg en Drielindendreef.
- In de toekomst snelheid naar 50 km/u: het stuk Leursebaan tussen de Drielindendreef en Vaareindseweg kan aangemerkt worden als 'bebouwde kom'. De maximumsnelheid zal daar teruggaan naar 50 km/u. Omdat de procedures hiervoor de nodige tijd vergen, komen er vooruitlopend daarop tijdelijke borden te staan.
- Beter zichtbare markering op de rijbaan: de wegmarkering op de Leursebaan is erg slecht zichtbaar en wordt daarom vervangen door een speciale markering, die een langere levensduur heeft en beter zichtbaar is.
- Aanpassing straatverlichting: de verlichting van de lantaarnpalen wordt aangepast, omdat die op sommige punten niet aan de normen voldoet.
- Grasbetonblokken: de weg ligt op sommige plaatsen hoger dan de berm waardoor men van de weg kan raken en daarna moeilijk meer kan corrigeren. Om dit te voorkomen komen er over een afstand van ruim 1 km grasbetonblokken langs de weg te liggen.
- Meer bermreflectoren: om de scheiding tussen weg en berm beter te kunnen zien.
- Inrichting kruispunt Zanddreef: hier komen een nieuw drempelplateau en middengeleiders. Daardoor zal de snelheid op dit punt afnemen. In de loop van dit jaar vindt de herinrichting van dit kruispunt plaats.
- Verkeerscontroles: de politie zal regelmatig opvallende en onopvallende controles uitvoeren.
- Flitspalen: In overleg met het Openbaar Ministerie wordt onderzocht of er flitspalen kunnen komen.

Het pakket maatregelen kost ongeveer € 100.000,-. Breda vraagt hiervoor subsidie aan bij de provincie Noord-Brabant.