BAM onthult elektrische asfaltspreidmachine

vrijdag 14 januari 2022

Nadat BAM in 2020 de primeur had met de eerste elektrische wals, presenteert het bedrijf 14 januari 2022 een elektrische asfaltspreidmachine. Met deze duurzame ontwikkeling komt BAM weer een stap dichterbij het streven om een volledig emissievrije asfaltzet te hebben.  

Carla Rodenburg, directeur van BAM Infra Nederland noemt het een “Een memorabel en belangrijk moment”. Na een intensief ontwikkelingsproces rolt in Nieuwleusen de volledig elektrische asfaltspreidmachine geruisloos de garage uit. “Het elektrificeren van dit soort zware voertuigen is een kwestie van trial and error, het kost behoorlijk wat doorzettingsvermogen en daadkracht om tot deze mooie resultaten te komen” aldus Rodenburg.

Een nieuwe machine in een herkenbaar jasje

In alle opzichten lijkt de machine op een reguliere asfaltspreidmachine, de machine werkt hetzelfde en beschikt over dezelfde functionaliteiten. Het grote verschil met een reguliere asfaltspreidmachine is het ontbreken van een dieselmotor. De dieselmotor is vervangen door een accupakket waarop de machine 8 tot 10 uur kan draaien, een verwisselbare accu maakt het mogelijk om die tijd te verlengen. Omdat de asfaltspreidmachine geen CO2 en stikstof uitstoot is deze ook inzetbaar in de aangewezen Natura-2000 gebieden, dat maakt de machine interessant in de aanbesteding van toekomstige projecten. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de machine begin maart voor het eerst ingezet op de A50.

Duurzame doelstellingen

In 2017 heeft BAM zich als doel gesteld om zo snel en verantwoord mogelijk de volledige asfaltzet emissievrij te maken. Met de introductie van de elektrische wals en de asfaltspreidmachine is BAM hard op weg die doelstelling waar te maken. In 2022 hoop BAM nog meer elektrische voertuigen operationeel te maken.

Pilotproject Lemele

Afgelopen jaar liet BAM in samenwerking met Vitens en Enexis zien dat al veel mogelijk is op het gebied van emissieloos werken. Tijdens een pilotproject in een Natura-2000 gebied aan de voet van de Lemerlerberg werd uitsluitend met elektrisch materieel gewerkt. Na het pilotproject in Lemele werd de intentie uitgesproken om vaker emissieloos te werken.