Prachtig fietsachtig

maandag 8 april 2019
timer 2 min
Fietsachtige voertuigen zoals de Stint of de elektrische bezorgkarretjes van Picnic zouden eigenlijk helemaal niet moeten worden toegelaten op het fietspad, bromfietspad of plattelandswegen, betoogt Adriaan Walraad.

Spartamet

De Spartamet was nooit echt een probleem, net zoals de bakfiets met kinderen. Maar sommige voertuigen moet je helemaal niet willen, en sommige 'fietsachtigen' zelfs niet op het (brom)fietspad, hoe innovatief en aaibaar ze ook zijn.

Geen botsvriendelijk front

Online supermarkt Picnic rijdt inmiddels met 700 elektrische bezorgwagentjes naar 175.000 klanten in Nederland. "Geen dure winkels, maar vriendelijke elektrische autootjes", aldus Picnic. Op verjaardagen worden grappen gemaakt over de Picnic-voertuigen die omvallen en sociale media staan er vol mee. Maar ze mogen, heel praktisch, op het fietspad rijden met een beperkte snelheid van 25 kilometer per uur. Dezelfde bezorgkarretjes maar dan met kenteken mogen zelfs 45 kilometer per uur. Voor alle duidelijkheid: met de accu’s en boodschappen aan boord zijn de autootjes net zo zwaar als een middenklasser personenauto, maar dan minder stabiel en zonder botsvriendelijk front.
 

Comeback van de Stint

Ook op de straten en wegen zijn de ‘fietsachtigen’ niet altijd een veilig idee. Zo lijkt de stint met wat aanpassingen een comeback te gaan maken. Ik hoopte op een tweede leven voor de Stint als pakketbezorger. De vraag is nu of de Stint met acht of  met tien kinderen de weg op mag. Dan gaat het niet alleen om wegen met een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur en fietspaden, maar ook om plattelandswegen met een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur waar ook zwaar landbouwverkeer kan rijden. De kinderen hebben een heupgordeltje als enige passieve veiligheid, de Stint kent geen kooiconstructie. Het laat weinig te raden over wat er gebeurt met een Stint bij een botsing met vrachtwagen. Ik heb nog niets vernomen van een botsproef met de Stint, met crash test dummies en al.
 

Duurzaam Veilig

Misschien moeten we bij de verschillende wegcategorieen van Duurzaam Veilig veel duidelijker dan nu aangeven welke voertuigen veilig toegelaten kunnen worden.Mijns inziens is de Stint echt alleen geschikt voor erftoegangswegen en fietspaden binnen de kom, en heeft het elektrische bezorgkarretje van Picnic juist niets te zoeken op het fietspad. 

Lees verder

Green Team Twente promoot de toekomst van waterstof

14 jul om 10:00 uur
Het Green Team Twente van de Universiteit Twente promoot al bijna tien jaar de toekomst van waterstof als serieus…
Lees verder »

Pilot: Almere, provincie Flevoland en Vialis meten en 'regelen' omgevingsklimaat

8 jul om 13:31 uur
De gemeente Almere, provincie Flevoland en Vialis zijn gezamenlijk een pilot gestart in Almere om het verkeer te…
Lees verder »

“We moeten klaar zijn voor de toekomst”

3 jul om 08:54 uur
Lennart Persson is ‘Kontorschef’ bij Trivector in Göteborg. Trivector heeft in samenwerking met onder meer de stad…
Lees verder »

BAM gebruikt HVO voor het asfaltmaterieel

2 jul om 16:15 uur
Bouwbedrijf BAM Infra gaat Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) gebruiken voor het asfaltmaterieel. Met deze brandstof…
Lees verder »

ITS en Fiets: Corona-proof fietsen

1 jul om 12:30 uur
Door de Corona-crisis hebben we overal in Nederland te maken met de 1,5-meter samenleving. Nu per 1 juni steeds…
Lees verder »

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »

Veilig voor fietsers en voetgangers

29 jun om 16:07 uur
Traffic-Care is vooral bekend van de Zebra-Safe fiets-/voetgangers-oversteekplaatsen. Er worden verschillende…
Lees verder »

Een integrale aanpak van crowdmanagement

23 jun om 09:50 uur
De huidige coronacrisis heeft een wezenlijke impact op onze samenleving. Ook op onze mobiliteit: het inrichten van…
Lees verder »