Vergeet de voetganger niet

maandag 29 juni 2020

De capaciteit van het ov is momenteel 30 tot 50 procent. In de komende maanden en jaren zal dat iets meer worden, maar nog steeds veel minder dan we gewend zijn. Hierdoor zullen meer mensen de auto of fiets moeten pakken, wat allerlei neveneffecten zal veroorzaken. Het belang van de voetganger mag hierbij niet uit het oog verloren worden. Dit is voor iedereen in Nederland - en de rest van de wereld - essentieel. 

Door Ruben Bino, Trajan

Nederland is even groot als Denemarken, maar er wonen drie keer zoveel mensen. Een zo kleinmogelijk ruimtegebruik is zeer wenselijk. Autofiles kennen we allemaal al, maar fietsfiles beginnen een steeds zorgelijker probleem te worden, zeker in onze grote steden. Het ruimtegebrek op de stoep wordt steeds groter door de grote aantallen geparkeerde fietsen. Openbare autoparkeerplaatsen en fietsstallingen raken steeds sneller vol. Lopen neemt de minste ruimte in van de openbare ruimte.

Dat wandelen goed is voor de fysieke gezondheid is logisch, maar ook de voordelen voor de geestelijke gezondheid zijn bewezen. Onderzoek laat zien dat er positieve effecten zijn op je humeur, geheugen en concentratie. Mindfulness en Yoga zijn uit het oosten overgewaaid als bezinnende oefeningen, hardlopen lijkt een nationale sport geworden en bootcamp in het park is hip. Toch is wandelen al veel langer nog veel populairder. Dit kan een kort ommetje zijn in het park tot een complete bedevaartstocht. Een bedevaartstocht  is een lange meerdaagse wandeling met een vaststaand doel. Dit kan een religieuze eindbestemming zijn, maar dat hoeft absoluut niet: Alles kan als doel dienen. Vrijwel iedereen maakt een ommetje, steeds meer mensen maken lange wandeltochten in de natuurgebieden. Tijdens de coronamaatregelen neemt dit alleen maar toe, ook door het vele thuiswerken. Dit kan langer zo blijven. De overheid moet alle vormen van lopen te bevorderen en beschermen.

De shared space begint op te rukken: een gezamenlijk stuk weg voor automobilist, fietser en voetganger. Als iedereen oog voor elkaar heeft een super-efficiënte oplossing. Maar met het recht van de snelste is het altijd de kwetsbaarste en de langzaamste die de prijs betaalt. Met de mobiliteitsgevolgen van het coronavirus in het achterhoofd doe ik hierbij een oproep voor alle beleidsadviseurs, planologen en gebiedsontwikkelaars: vergeet de voetganger niet.

 

 

Lees verder

Provincie Noord-Holland geeft fietsers en voetsers langer groen licht

27 okt om 09:33 uur
De provincie Noord-Holland neemt maatregelen om ook op drukke kruispunten voldoende ruimte voor fietsers en…
Lees verder »

Nationaal Voetgangerscongres: de voetganger op een voetstuk

12 okt om 14:57 uur
Op donderdag 8 oktober troffen professionals op het gebied van voetgangers en lopen elkaar, digitaal, op het…
Lees verder »

'Flinke stappen vooruit' in ruimte voor lopen op Nationaal Voetgangerscongres

7 okt om 15:45 uur
Op donderdag 8 oktober vindt voor de derde keer het Nationaal Voetgangerscongres plaats. Het thema is dit jaar '…
Lees verder »

Kortrijk, Deinze en Boecholt: Fietsgemeente/Fietsstad 2020

6 okt om 16:44 uur
De gemeente en steden Kortrijk, Deinze en Boechout zijn op 6 oktober tijdens het VSV-Fietscongres bekroond tot…
Lees verder »

Nominaties bekend voor eerste LoopAward

30 sep om 15:44 uur
De jury van Ruimte voor Lopen heeft uit alle inzendingen vier loopinitiatieven genomineerd voor de eerste…
Lees verder »

Annemieke Molster, auteur van ‘Loop!’ op Verbindingsfestival #2

23 sep om 15:33 uur
Annemieke Molster, stedenbouwkundige en onderzoeker presenteert op 8 oktober haar boek ‘Loop!’ op het Nationaal…
Lees verder »

Student aan het woord: wat is het belang voor een goede looproute?

21 sep om 10:56 uur
Om mensen meer te laten lopen moet nagedacht worden over looproutes. Het ontwerpen van een voetgangersnetwerk kan…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »