De laatste stand van zaken rond verkeerslichten

vrijdag 8 december 2023

Foto: Shutterstock

Vaker dan ons lief is staan we te wachten voor rood, maar niets is zonder reden. Er steekt veel meer achter een verkeerslicht dan je op het eerste gezicht zou denken. Wie z’n kennis op dit gebied wil bijspijkeren kan z’n hart ophalen op de Studiedag Verkeerslichten, een initiatief van DTV Consultants.

‘Verkeerslichten zijn veel meer dan groen, geel en rood’, staat te lezen op de website van het evenement, dat op 7 februari plaatsvindt in Utrecht. Buiten het gegeven dat zo ongeveer alleen professionals weten dat een verkeerslicht inderdaad een geel licht heeft en niet oranje, is dit een waarheid als een koe. Want verkeerslichten regelen niet alleen de doorstroming van het verkeer, maar kunnen ook een belangrijke rol spelen in de hedendaagse stedelijke opgaven.

Programma en netwerken

“De Studiedag is bedoeld voor iedereen die zich met verkeerslichten bezighoudt”, licht Marcel Willekens van DTV Consultants toe. “Dat kunnen wegbeheerders zijn, beheerders van verkeerslichten, fabrikanten en consultants. Het evenement heeft twee hoofddoelen. Uiteraard het programma, waarin we de laatste stand van zaken doornemen. Maar ook het netwerken is belangrijk. Het is een kleine wereld en we zien elkaar niet zo vaak, dus we geven ruimschoots de gelegenheid om bij te praten.”

Het programma van de studiedag biedt voor ieder wat wils. “Er zijn heel verkeerstechnische onderwerpen, zoals de update van de richtlijnen voor ontruimingstijden. Maar we gaan het ook hebben wat het betekent voor verkeerslichten wanneer een stad de maximum snelheid naar 30 km/u verlaagt. En dus hoe je verkeerslichten kunt inzetten voor een duurzamere stad. Daarom denk ik dat de studiedag ook voor beleidsmakers interessant kan zijn”, stelt Willekens.

Die kunnen bijvoorbeeld besluiten om fietsers in de stad meer groen te geven dan automobilisten, iets wat in Groningen al wordt gedaan. “Dat vraag wel om een moedige bestuurder”, weet Willekens. “Want in het begin zullen er lange rijen auto’s ontstaan, het is een kwestie van volhouden voordat die rijen korter worden.”

Fietsers

In het programma is daarnaast veel aandacht voor fietsers. “In de nieuwe richtlijnen voor ontruimingstijden wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de vele verschillende snelheden van fietsers.” De ontruimingstijd is de tijd die nodig is om een kruispunt verkeersvrij te maken nadat een verkeerslicht op rood is gesprongen zodat een ander verkeerslicht op groen kan. “We werken tijdens de studiedag ook aan de brede welvaart. Er is een mobiliteitstransitie nodig in de stad. De fiets speelt daarin een belangrijke rol. We leggen fietspaden en stallingsmogelijkheden aan. Maar hoe kun je de fiets faciliteren met verkeersmanagement? En welke mogelijkheden biedt een verkeerslicht daarbij? We delen enkele ervaringen en inzichten vanuit SmartwayZ.nl."

Inspiratieprijs

Wie een inspirerend concept gerelateerd aan verkeerslichten heeft, kan meedoen aan de Verkeerslichten InspiratiePrijs. Dit kan variëren van nog intelligentere verkeerslichten tot praktische verbeteringen op straatniveau of zelfs efficiëntere verkeersregelingstechnologie. Inschrijven kan nog tot 18 december. Bekijk hier alle informatie.

Aanmelden voor de dag kan op www.studiedagverkeerslichten.nl. Of bekijk eerst het programma