Asset monitoring 2019: health check van duizenden systemen op afstand

maandag 18 november 2019
timer 3 min
'Hoe gezond ben je, systeem?' Die vraag wordt continu gesteld aan duizenden technische systemen in bruggen, sluizen en wegkantsystemen. De terugkoppelingen van deze systemen over hun technische staat en functionaliteit worden op afstand geregistreerd, gemonitord en geanalyseerd. Een blik in de nabije toekomst? “Dan gaan de systemen hun functionaliteit in de toekomst voorspellen.”
Aan het woord, Michiel Berkheij, Manager Life Cycle Engineering bij Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis. “Wij vormen een hechte samenwerking met de ontwerpers van systemen. Zij creëren de functionaliteit. Wij bouwen systemen om de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en het onderhoud op afstand te monitoren; vanaf de eerste, tot de laatste dag. Om deze vorm van asset monitoring effectief en efficiënt te doen, geven we al in het ontwerp adviezen voor het plaatsen van de juiste sensoren op de juiste plekken in de systemen, zodat de monitoring ook werkelijk tot aan het eind van een levenscyclus gegarandeerd is.”

Updaten

“Daarbij”, benadrukt Berkheij, “denken we niet vanuit middelen, maar vanuit de beste oplossing die de systemen kunnen bieden. Is er gedurende de levenscyclus nieuwe software beschikbaar die de dienst van het systeem verbetert? Dan kunnen we dat gericht en strategisch ter plekke installeren, dan wel op afstand updaten. Zo zitten we steeds minder langs de weg en kijken we steeds meer naar het concept en de uitgangspunten, dan naar het oorspronkelijke ontwerp.”
De systemen geven niet alleen aan hoe het nu gaat, maar ook hoe ze het hebben gedaan. Dus wat was de kwaliteit tot aan een incident en hoe is de kwaliteit daarna weer verbeterd. “Uit deze rapportages, leren we weer lessen voor nog beter gebruik. In feite meten de systemen zichzelf, en wij kijken mee.” En deze ontwikkeling staat niet stil, zegt Berkheij, we staan aan de vooravond van predictief onderhoud en van scenarioanalyses die incidenten gaan voorspellen.” 

Demo

Intussen zijn alle snelwegsystemen, waaronder Dynamische Route Informatie Panelen (DRIPS) en matrixkruizen, op afstand ‘zichtbaar’ en werken we nu ook aan die van bruggen en sluizen. Dat geldt ook voor alle iVRI’s die worden geplaatst. Hoe deze vorm van asset monitoring, deze health check van technische systemen, werkt laten Berkheij en de Product manager Aad Onderwaterzien op de Vakbeurs Mobiliteit in Houten. Op woensdag 27 november en op donderdag 28 november wordt om 14.00 uur in de stand van Vialis, 2.2.30, een demo gegeven van de wegkantsystemen langs de auto(snel)wegen en kan iedereen meekijken hoe het staat met duizenden systemen die Nederland mobiel houden. Berkheij: “Want dat is waar we voor staan: garanderen van mobiliteit en veiligheid.”
 

Lees verder

Minister Van Nieuwenhuizen tekent Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

18 nov om 10:11 uur
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van…
Lees verder »

Rotterdam gaat voor plaatsen laadpalen samenwerken met andere gemeenten

4 nov om 11:58 uur
Rotterdam heeft de aanbesteding gepubliceerd voor nieuwe publieke laadpalen voor elektrische voertuigen. Het gaat…
Lees verder »

Haal die camerabeelden maar tevoorschijn

3 nov om 09:22 uur
Soms lijkt de openbare ruimte inmiddels vol te hangen met allerlei camera’s, toch kunnen ze ons op bepaalde…
Lees verder »

Maakt iVRI de verwachtingen waar?

13 okt om 10:10 uur
Je wordt het je pas bewust als je in het buitenland bij een verkeersregelinstallatie (VRI) staat te wachten. Er is…
Lees verder »

Duidelijke informatie laadpalen verplicht in 2021

13 okt om 07:05 uur
Vanaf juli 2021 is het verplicht voor exploitanten van publieke laadpalen om duidelijke en transparante informatie…
Lees verder »

De laadpaal op straat, kennis paraat?

12 okt om 11:53 uur
Wat was er eerder, de laadpaal of de elektrische auto? In 2020 kan de éen niet zonder de ander bestaan. Om de…
Lees verder »

Een mooi visitekaartje voor Wolvega

25 sep om 08:04 uur
Het stationsgebied in het Friese Wolvega was voorheen vooral op een verkeerskundige manier ingericht. Een weg…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »