Asset monitoring 2019: health check van duizenden systemen op afstand

maandag 18 november 2019
timer 3 min
'Hoe gezond ben je, systeem?' Die vraag wordt continu gesteld aan duizenden technische systemen in bruggen, sluizen en wegkantsystemen. De terugkoppelingen van deze systemen over hun technische staat en functionaliteit worden op afstand geregistreerd, gemonitord en geanalyseerd. Een blik in de nabije toekomst? “Dan gaan de systemen hun functionaliteit in de toekomst voorspellen.”
Aan het woord, Michiel Berkheij, Manager Life Cycle Engineering bij Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis. “Wij vormen een hechte samenwerking met de ontwerpers van systemen. Zij creëren de functionaliteit. Wij bouwen systemen om de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en het onderhoud op afstand te monitoren; vanaf de eerste, tot de laatste dag. Om deze vorm van asset monitoring effectief en efficiënt te doen, geven we al in het ontwerp adviezen voor het plaatsen van de juiste sensoren op de juiste plekken in de systemen, zodat de monitoring ook werkelijk tot aan het eind van een levenscyclus gegarandeerd is.”

Updaten

“Daarbij”, benadrukt Berkheij, “denken we niet vanuit middelen, maar vanuit de beste oplossing die de systemen kunnen bieden. Is er gedurende de levenscyclus nieuwe software beschikbaar die de dienst van het systeem verbetert? Dan kunnen we dat gericht en strategisch ter plekke installeren, dan wel op afstand updaten. Zo zitten we steeds minder langs de weg en kijken we steeds meer naar het concept en de uitgangspunten, dan naar het oorspronkelijke ontwerp.”
De systemen geven niet alleen aan hoe het nu gaat, maar ook hoe ze het hebben gedaan. Dus wat was de kwaliteit tot aan een incident en hoe is de kwaliteit daarna weer verbeterd. “Uit deze rapportages, leren we weer lessen voor nog beter gebruik. In feite meten de systemen zichzelf, en wij kijken mee.” En deze ontwikkeling staat niet stil, zegt Berkheij, we staan aan de vooravond van predictief onderhoud en van scenarioanalyses die incidenten gaan voorspellen.” 

Demo

Intussen zijn alle snelwegsystemen, waaronder Dynamische Route Informatie Panelen (DRIPS) en matrixkruizen, op afstand ‘zichtbaar’ en werken we nu ook aan die van bruggen en sluizen. Dat geldt ook voor alle iVRI’s die worden geplaatst. Hoe deze vorm van asset monitoring, deze health check van technische systemen, werkt laten Berkheij en de Product manager Aad Onderwaterzien op de Vakbeurs Mobiliteit in Houten. Op woensdag 27 november en op donderdag 28 november wordt om 14.00 uur in de stand van Vialis, 2.2.30, een demo gegeven van de wegkantsystemen langs de auto(snel)wegen en kan iedereen meekijken hoe het staat met duizenden systemen die Nederland mobiel houden. Berkheij: “Want dat is waar we voor staan: garanderen van mobiliteit en veiligheid.”
 

Lees verder

Duurzame renovatie met een passende uitstraling

3 mei om 10:31 uur
Bij de Ligustergarage in Leidschendam, gesitueerd naast het winkelcentrum Westfield Mall of The Netherlands,…
Lees verder »

Duidelijke en veilige infrastructuur bij openbare ruimtes

21 apr om 09:45 uur
Triflex biedt mogelijkheden die bijdragen aan een aantrekkelijke en veilig openbare ruimte. Te denken aan het…
Lees verder »

Integraal prestatiecontract: Gezamenlijk belang voorop

7 apr om 10:07 uur
Vialis werkt samen met Provincie Utrecht, gemeente Utrecht, gemeente Houten en gemeente Woerden aan het continu…
Lees verder »

Veilige routing op stations

6 apr om 10:26 uur
Bezoekers van stations en perrons dienen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Markeringen en veiligheid gaan…
Lees verder »

Overal connected met de solar smart bench

31 mrt om 13:22 uur
“De Smart Solar Bench is een echte ‘smart city’-toepassing”, vertelt Roman Druszecki van Armada Mobility. “In een…
Lees verder »

“We hebben de ruimte heel hard nodig”

30 mrt om 09:58 uur
Nederland staat voor een grote woningbouwopgave. De komende jaren worden zeker 50 duizend woningen per jaar extra…
Lees verder »

ProRail sluit zes onbewaakte spoorwegovergangen

16 mrt om 09:36 uur
ProRail en NS nemen per direct maatregelen bij 28 onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland. Zes stuks worden per…
Lees verder »

Interactieve kaartviewer schetst de optimale zero-emissiezone

4 mrt om 10:21 uur
Een slimme innovatie op het juiste moment: een interactieve weergave die helpt bij het bepalen van een in 2025…
Lees verder »