Blog: Ritsen vanaf hier

donderdag 5 september 2013
timer 3 min
Al reizend door Europa ontkom ik er niet aan om de verkeersborden in het buitenland te vergelijken met die in Nederland. Zo zijn er borden bij die je bij ons niet ziet, maar ook borden die bij ons een andere invulling geven aan een verkeersregel dan de buitenlandse borden. 

Blog: Ritsen vanaf hier

Ergernis


Neem nu als voorbeeld de borden die aangeven dat je moet ritsen. Kan dat niet slimmer? Ritsen roept een hoop ergernis op. In kranten en op internet ontstaan vaak onbenullige discussies over dit onderwerp. Volgens de website carwoman.nl is ritsen één van de vijf grootste mannenblunders in het verkeer. Een discussie op autoblog.nl levert 87 veelal emotionele reacties op. Op Autoweek.nl zie je vergelijkbare reacties.

Principe


Het principe van ritsen is vrij eenvoudig en wordt nog eens uitgelegd op de website vanAnaarBeter.nl. Voertuigen die op een rijstrook rijden die ten einde loopt, voegen vlak bij de wegversmalling om de beurt in tussen de voertuigen die op een doorlopende rijstrook rijden. Het is daarbij de bedoeling dat de beschikbare rijstroken tot op het einde worden gebruikt. Houd min of meer dezelfde snelheid aan als de voertuigen in de andere rijstrook. Ter hoogte van de wegversmalling maken de bestuurders die rechtdoor blijven rijden om beurt plaats voor de invoegende auto’s. Bestuurders die pas op het laatst invoegen zijn geen profiteurs. Zij ritsen zoals het moet.

Niets geregeld

Het valt mij vaak op dat bestuurders die eerder invoegen zich ergeren aan bestuurders die doorrijden en zelfs andere bestuurders gaan hinderen die wel aan het eind van de invoegstrook willen ritsen. Automobilisten zijn niet verplicht om beurtelings in te voegen en om zo netjes mogelijk te ritsen. In de wet is namelijk niets geregeld over ritsen. De borden met aanwijzingen zijn enkel en alleen bedoeld om het verkeer vlot te laten doorstromen. We kunnen ons natuurlijk wel afvragen of al deze goede bedoelingen stroken met de Nederlandse verkeerswetgeving. Artikel 7, BABW, hoofdstuk I geeft immers aan: “Andere verkeerstekens dan de in dit hoofdstuk genoemde worden niet geplaatst.” Kijken we naar de bestaande RVV-borden dan geven de verkeersborden J17, J18 en J19 al een “rijbaanversmalling” aan. In de uitvoeringsvoorschriften BABW staat echter vermeld dat deze borden niet worden gebruikt om het einde van een rijstrook aan te geven. In deze situaties wordt het informatiebord L5 “einde rijstrook” geplaatst.

Ritsratio

Hoe is dat nu in het buitenland geregeld? België introduceerde het ritsen eind jaren negentig, ongeveer gelijk met Nederland. Ook hier is in de wet niets geregeld, hoewel daar wel even sprake van was bij de opzet van een herziene Wegcode in 2012. In Vlaanderen doet men daarom een beroep op de ritsratio van weggebruikers. Hier staan bij wegversmallingen borden met een boodschap die bij ons onbekend is: ‘ritsen = vlot en hoffelijk’. Dit bord maakt extra duidelijk dat ritsen niet alleen voordeel biedt maar dat prettig ritsen vooral afhangt van de mate waarin we ons ten opzichte van elkaar sociaal gedragen.

Lees hier de complete blog >>

Auteur: Peter Veringmeier, verkeerskundig en groentechnisch adviseur