Borden bij spitsstroken aangepast

maandag 6 mei 2013
timer 2 min
De borden bij de spitsstroken zijn aangepast. De dubbele onderborden bij spitsstroken ('bij gesloten spitsstrook' en '06-19h') zijn vervangen door de vernieuwde spitsstrookborden. 

Borden bij spitsstroken aangepast

Dubbele onderborden 

Deze borden geven de juiste snelheid aan bij een open dan wel bij een gesloten spitsstrook. Van 1 september 2012 tot april 2013 werd deze functie vervuld door tijdelijke borden. Deze tijdelijke dubbele onderborden horen vanaf nu tot het verleden, omdat de spitsstrookborden (ook wel kantelwalsborden of rotatiepanelen genoemd) vanaf nu de benodigde informatie, inclusief het tijdvenster (06-19h), weergeven.

ANWB 

Zowel Rijkswaterstaat als ANWB zijn blij dat de dubbele onderborden tot het verleden behoren. Dit gezien de vele meldingen van weggebruikers die bij beide partijen hierover zijn binnengekomen. Voor de ANWB was deze situatie ondermeer reden om een meldpunt te starten. De reacties die hier binnenkwamen, heeft de ANWB aan de minister van Infrastructuur en Milieu aangeboden.

Tijdvensters


De nieuwe spitsstrookborden (ook wel kantelwalsborden of rotatiepanelen genoemd).Het getal '120' en het tijdvenster '06-19h' kwamen niet voor op de oude spitsstrookborden. Tot 1 september 2012 was 120 km/h immers de maximumsnelheid en bestonden er geen tijdvensters.

Alleen de afwijking 

Snelheidsborden geven alleen afwijkingen aan van de maximumsnelheid. De aanpassing aan spitsstrookborden was nodig, omdat sinds 1 september 2012 een maximale snelheid geldt van 130 km/h.Het getal '120' en het tijdvenster '06-19h' kwamen echter niet voor op de oude spitsstrookborden. Tot 1 september 2012 was 120 km/h immers de maximumsnelheid en bestonden er geen tijdvensters.

Tijdrovend 

Het aanpassen van deze borden was een tijdrovende operatie. Niet alleen de borden moesten namelijk worden aangepast, maar ook de achterliggende techniek in de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat. De afgelopen maanden zijn hiervoor de voorbereidingen getroffen en de aanpassingen verricht.

Toekomst 

Ook voor de toekomst geldt: 130 km/h is de norm. Als er ruimte is vanuit oogpunt milieu/natuur en het kan met oog op ontwerp van de weg, gaat de snelheid omhoog. Dit zorgt ervoor dat de trajecten waar je 130 km/h mag rijden steeds langer worden en het beeld op de snelwegen steeds eenduidiger wordt.