Doeltreffende oplossing voetgangersoversteek A50

maandag 9 mei 2016
timer 2 min
Soms is de beste oplossing zo simpel dat hij in eerste instantie over het hoofd wordt gezien. Het viaduct over de A50 in de Oost Veluweweg in Apeldoorn zou worden uitgebreid met een naastgelegen voetgangersbrug. Bij nader inzien bleek het bestaande viaduct voldoende ruimte te bieden voor de aanleg van een extra voetpad. Inmiddels is het wegdek opnieuw ingedeeld en maken naast voetgangers ook fietsers gebruik van de bestaande brug.

Het viaduct ligt in het buitengebied van Apeldoorn en verbindt de stad met de A50 via de afrit Apeldoorn-Noord. Voor wandelaars en fietsers vormde de snelweg een barrière. De gemeente wilde deze opheffen om onder meer natuurgebied Weteringse Broek, tussen Apeldoorn en Teuge, beter toegankelijk te maken. De nieuwe oversteek moest bovendien deel gaan uitmaken van het netwerk van klompenpaden, informele wandelroutes door het boerenland.

 

Herindeling

Ontwerpbureau ipv Delft en de gemeente zochten in overleg met Rijkswaterstaat naar de beste oplossing. Die verkenning leidde uiteindelijk niet tot een nieuwe brug, maar tot herindeling van het bestaande, zeer ruime viaduct. De breedte van de twee rijbanen is teruggebracht van 3,35 meter elk naar het gangbare 2,75 meter en de vangrail aan de zuidzijde is verplaatst. Zo ontstond ruimte voor een ruim 2 meter breed gecombineerd fiets- en voetpad. Gezien het relatief lage aantal verwachte gebruikers is dit breed genoeg.

 

Bamboe lamellen

Om het nieuwe stuk klompenpad een herkenbare identiteit te geven, ontwierp ipv Delft een hekwerk met bamboe lamellen. De thermisch verzinkte stalen balusters staan op de ankers van het oorspronkelijke hekwerk, dat 3D is ingemeten om het nieuwe hekwerk exact te laten passen. Vanwege de ligging boven een rijksweg is het hekwerk de onderste 30 centimeter dichtgezet. Jan Kuipers Nunspeet produceerde het hekwerk, BAM was de hoofdaannemer van het project.

De nieuwe recreatieve route sluit aan weerszijden aan op een nieuw fietspad. Twee lange betonnen trappen op het talud ontsluiten de brug voor voetgangers. 

Lees verder

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

26 mei om 09:33 uur
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te…
Lees verder »

Gratis webinar: Het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving

28 apr om 16:12 uur
Hoe komen we samen tot het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving? Wat spreken we af, met wie, voor wie? Leer…
Lees verder »

Gecombineerde fiets- en voetgangerssignalering zorgt voor veilige oversteek in Hoogerheide

14 apr om 10:23 uurtimer5 min
Traffic Care verzorgt al sinds 2009 oversteekplaatsen met voetgangers- en fietssignalering. Zodra een fietser of…
Lees verder »

Nieuwe rotonde in Scheveningen maakt havengebied beter bereikbaar

30 mrt om 14:59 uurtimer1 min
In Scheveningen is de rotonde op de kruising Westduinweg-Schokkerweg opgeleverd. De rotonde maakt het havengebied…
Lees verder »

Brabant: vergunningaanvragen woningbouwprojecten weer mogelijk dankzij snelheidsverlaging

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De provincie Brabant neemt, net als andere provincies, vanaf 24 maart weer vergunningaanvragen voor…
Lees verder »

Wandel naar je Werk-dag gaat niet door

19 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De vijfde editie van Wandel naar je Werk-dag, georganiseerd door Wandelnet, gaat op 2 april niet door vanwege het…
Lees verder »