Helmond is nu "twee slimme kruispunten" rijker

woensdag 12 september 2018
timer 3 min
De uitrol van intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI's) in Nederland is een stapje verder: sinds 12 september zijn twee VRI's op twee kruispunten in Helmond slim gemaakt. Via een geavanceerd realtime model, Smart Traffic genaamd, communiceren de verkeerslichten 20 seconden van tevoren via sensoren met tegemoetkomend verkeer. En dat is langer dan gebruikelijk in de 'iVRI-wereld', vertelt Jeroen Brouwer, manager Mobility Solutions bij ingenieursadviesbureau Sweco.

Het Smart Traffic-systeem combineert floating car data vanuit GPS-signalen, lussen in de weg en verkeerscamera’s. Deze data worden vervolgens geanalyseerd in een realtime verkeersmodel, dat de meest optimale doorstroming berekent en de aansturing van de verkeerslichten daarop aanpast.

Aan de hand van het actuele verkeersaanbod en de snelheid van het verkeer wordt bepaald welke groenfase het beste past bij de kruising op dat moment. Uit eerste berekeningen bleek dat de wachttijd in Helmond met 22 procent en de CO2-uitstoot met 15 procent verlaagd kan worden.

Zo werkt het ‘slimme kruispunt’

Configureerbaar

Een team van verkeerskundigen en ICT’ers van Sweco schreef de Smart Traffic-software, waarbij verkeerskundige kennis werd omgezet in software-eisen. “Standaard in de iVRI-wereld is om floating car data ongeveer 100 meter voor het verkeerslicht te gebruiken”, vertelt Brouwer. “Wij kozen ervoor om verkeersdata al veel eerder met het verkeerslicht uit te wisselen, in het centrum van Helmond tot wel 500 meter. Zo krijg je een betrouwbaardere groen- en roodtijd.”

De afstelling van het aantal seconden van de voorspellingshorizon is overigens configureerbaar, vult de verkeerskundige aan. “Het kan bijvoorbeeld ook 40 seconden zijn. Maar op het moment dat de data met het verkeerslicht gaan communiceren, kan je niet meer anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Zoals dat tussendoor een auto van een parkeerplaats komt aan de overzijde. Die wil je niet 40 seconden laten wachten.”

Precieze afstemming

De twee kruispunten bevinden zich in de binnenstad van Helmond, op zo’n 50 meter afstand van elkaar. Dat vergt een precieze afstemming, vertelt Brouwer. “Als de verkeerslichten niet direct op elkaar reageren, dan staat meteen één kruispunt vast. We hebben te maken met vele verkeersstromen. En daarnaast ook nog met voetgangers en fietsers, die zijn stukken onvoorspelbaarder.”

Talking Traffic

In het partnership Talking Traffic is afgesproken om in 2018 een kwart van de 5500 verkeerslichten in Nederland intelligent te maken. In februari 2018 werden de eerste zes iVRI’s geactiveerd op de N205 bij Schiphol.

De iVRI’s in Helmond zijn de eersten van de hand van Sweco, één van de vijf softwareleveranciers binnen het partnership. “Het lange wachten was bij ons vooral op de complexe software”, zegt Brouwer. “Nu die er eenmaal is kunnen we hopelijk snel uitrollen.” Dit jaar verwacht Sweco nog een aantal locaties in Helmond van iVRI’s te voorzien, waarna ook Apeldoorn en Dordrecht volgen.

Lees verder

Interactieve kaartviewer schetst de optimale zero-emissiezone

4 mrt om 10:21 uur
Een slimme innovatie op het juiste moment: een interactieve weergave die helpt bij het bepalen van een in 2025…
Lees verder »

Scanmenu maakt betrouwbaar parkeeronderzoek bereikbaar

28 jan om 09:36 uur
Scanmenu maakt het mogelijk voor advies- en onderzoeksbureaus om accuraat en flexibel parkeeronderzoek uit te…
Lees verder »

Eerste waterstoftrein wint European Railway Award 2021

27 jan om 13:16 uur
De Coradia iLint, 's werelds eerste trein die volledig op waterstof rijdt, heeft de European Railway Award…
Lees verder »

Deelnemers 'Auto van de Straat' krijgen zes maanden een elektrische deelauto

19 jan om 09:43 uur
De bewoners van de Hindestraat in Nijmegen, de Groenendaalseweg in Renkum en de Mosterdhof in Westervoort krijgen…
Lees verder »

‘Probleemwegdekken’ succesvol behandelen

5 jan om 13:34 uur
Decennialang worden hoogovenslakken gebruikt als fundament bij de aanleg van wegen. De slakken zijn een…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Nieuwe Cruquiusbrug: gestandaardiseerde onderdelen en energieneutraal

11 dec 2020
De provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Hoogheemraadschap Rijnland, gemeente Heemstede en gemeente…
Lees verder »

Proef met zelfsturende boot in Amsterdam

24 nov 2020
In Amsterdam wordt een zelfsturende boot getest, die goederen en personen kan vervoeren, afval kan ophalen en die…
Lees verder »