Ingetogen Bartenbrug brengt Den Bosch weer samen

maandag 21 november 2016
timer 2 min
In 's-Hertogenbosch is eind augustus, twee maanden eerder dan gepland, de nieuwe Bartenbrug geopend. Het ontwerp van ipv Delft is geïnspireerd op de vestingwerken van de Bossche binnenstad en werd door Mobilis in zeven maanden tijd gerealiseerd.

Met de realisatie komt een einde aan jarenlang gesteggel. Al tien jaar geleden schreef de gemeente een ontwerpprijsvraag uit voor een nieuwe brug. De uitvoering van het gekozen ontwerp werd uiteindelijk tijdens de bouw gestaakt wegens scheurvorming en herhaaldelijke kostenoverschrijding. In juni 2015 startte de aanbiedingsfase voor een nieuw uitgeschreven onderhandse design & construct-uitvraag. Uiteindelijk werd uit vier inzendingen het ontwerp gekozen van ontwerp- en ingenieursbureau ipv Delft, aannemer Mobilis en constructeur Wagemaker.

 

Overgang

De nieuwe brug over de Aa ligt op de overgang tussen de historische binnenstad en de Graafsewijk en vormt een belangrijke toegangspoort tot het centrum. In het ontwerp is zowel deze toegangsfunctie als het verschil tussen de gebieden aan weerszijden van de brug zichtbaar gemaakt. Zo landt de brug aan de ene zijde aan op een groen talud, terwijl aan de centrumzijde is gekozen voor een gemetseld landhoofd dat overgaat in een halfhoge borstwering die doorloopt op de kade. Verder ontwierp ipv Delft twee bijpassende lichtmasten in de oksels van het bakstenen landhoofd.

 

Baksteen

Het roodbruine metselwerk is voorzien van reliëf, waarmee het zich duidelijk onderscheidt van het metselwerk van de historische vestingmuren en er tegelijkertijd aan refereert. Door de diepte van het reliëf te variëren, ontstaat een subtiele vlakverdeling. De natuursteenkleurige randelementen van de brug passen goed bij het metselwerk en geven een stijlvol beeld, terwijl het stalen strippenhekwerk het verbindende element vormt.

 

Het landhoofd van de Bartenbrug is vol en zat gemetseld waarna de voegen zijn doorgestreken. Hierdoor is geen extra, onderhoudsgevoelige voegvulling nodig. Het beperken van zowel onderhoud als overlast tijdens de bouw was een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp. Dit leidde onder meer tot de eenvoudige opbouw van het dek: prefab betonnen railbalkliggers, een aangehangen prefab betonelement en een in het werk gestorte druklaag die alles tot een naadloos geheel maakt.

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in magazine Verkeer in Beeld, editie november 2016.
 

Lees verder

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

26 mei om 09:33 uur
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te…
Lees verder »

Gratis webinar: Het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving

28 apr om 16:12 uur
Hoe komen we samen tot het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving? Wat spreken we af, met wie, voor wie? Leer…
Lees verder »

Gecombineerde fiets- en voetgangerssignalering zorgt voor veilige oversteek in Hoogerheide

14 apr om 10:23 uurtimer5 min
Traffic Care verzorgt al sinds 2009 oversteekplaatsen met voetgangers- en fietssignalering. Zodra een fietser of…
Lees verder »

Nieuwe rotonde in Scheveningen maakt havengebied beter bereikbaar

30 mrt om 14:59 uurtimer1 min
In Scheveningen is de rotonde op de kruising Westduinweg-Schokkerweg opgeleverd. De rotonde maakt het havengebied…
Lees verder »

Brabant: vergunningaanvragen woningbouwprojecten weer mogelijk dankzij snelheidsverlaging

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De provincie Brabant neemt, net als andere provincies, vanaf 24 maart weer vergunningaanvragen voor…
Lees verder »

Wandel naar je Werk-dag gaat niet door

19 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De vijfde editie van Wandel naar je Werk-dag, georganiseerd door Wandelnet, gaat op 2 april niet door vanwege het…
Lees verder »