We hebben te maken met vergrijzing: een demografisch fenomeen dat invloed heeft op de arbeidsmarkt. Volgens Luciën Linders, Senior Project Manager bij The Future Mobility Network, zullen er in de toekomst minder mensen beschikbaar zijn in het arbeidsproces en zullen veel taken ondersteund worden door robots. Het bedrijf heeft dan ook in samenwerking met zijn partners (inclusief leveranciers) een ‘vending robot’ in de Nederlandse markt geïntroduceerd: een robot die autonoom kan bezorgen.
‘Een vending robot is nu nog een gimmick, maar autonoom bezorgen is de toekomst’
Vele toepassingen
De robot kan ingezet worden om producten te verkopen voor bedrijven. “We kunnen de robot zo programmeren dat deze bijvoorbeeld op een plein rondrijdt, daar mensen opzoekt en hen producten probeert te verkopen”, vertelt Linders. Maar er zijn meerdere toepassingen mogelijk, bijvoorbeeld op evenementen. “Mensen die niet een eind naar de bar willen lopen voor een drankje, kunnen zo toch iets te drinken kopen.” De robot heeft een opbouw, die eraf gehaald kan worden. Zo kan er bijvoorbeeld ook een bezorgrobot van gemaakt worden: “Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, komt de robot je pakje bij je kantoor of je huis afleveren.”
Openbare weg
De robot heeft het formaat van twee wasmachines naast elkaar. Het bedrijf wil er naartoe werken dat deze ‘voertuigen’ in de toekomst op de openbare weg mogen rijden. “Nu rijden ze nog niet zo snel. Maar de bedoeling is dat de snelheid wordt aangepast aan waar de robot rijdt. En dat kunnen we van tevoren allemaal programmeren”, vertelt Linders verder. “We hebben nu al veel ervaring op privéterrein. Als deze robots op de lange termijn op de openbare weg gaan rijden, dan moet dat allemaal wel veilig en zorgvuldig gebeuren.” Hij voegt toe: “De eerstkomende tijd blijven we ons focussen op privéterrein om nog meer ervaring op te doen. Bij de inzet is dat altijd gericht op de juiste robot op de juiste plek, zodat de medewerkers worden geholpen bij hun werk.”
De arbeidsmarkt verandert
Volgens Linders zit er altijd een controlecentrum achter de robots, die de robots in de gaten houdt. Tot nu toe is het controlecentrum de leverancier. “Maar over vijf jaar zitten we echt met minder mensen op de arbeidsmarkt”, aldus Linders. Er komen volgens hem dan andere nieuwe banen door de inzet van robots. “Eén daarvan is een operator in een controlecentrum die meerdere robots in de gaten houdt en, waar nodig, met mensen in de omgeving van de robot kan communiceren. De controlecentra worden dan wellicht bemenst door servicebedrijven.”