KAR voor rijtijdverkorting en verkeersveiligheid

woensdag 21 november 2012
timer 2 min
De laatste twee jaar heeft het gebruik van KAR-technologie voor verkeerslicht beïnvloeding een aardige vlucht genomen. Steeds meer VRI's worden met de systemen uitgerust om hulp- en openbaar vervoersdiensten vrij baan te geven.

KAR voor rijtijdverkorting en verkeersveiligheid

Korteafstand radio

Overheden zien dat de rijtijden aanzienlijk verkorten en de verkeersveiligheid toeneemt omdat de ‘groene golf’ al wordt geactiveerd voordat de dienst de kruising nadert. Bovendien wordt KAR steeds vaker min of meer verplicht gesteld in OV-concessies. Ook voor dynamische afsluitingen is het inmiddels een bewezen technologie. KAR staat voor korteafstand radio en is inmiddels de landelijke standaard voor verkeerslicht beïnvloeding en het aansturen van dynamische afsluitingen. Meer dan tien jaar geleden werd het als eerste voor openbaar vervoersdiensten toegepast, maar nu het steeds meer bekendheid heeft verworven en wegbeheerders de voordelen van KAR voor VRI’s ten opzichte van detectielussen inzien, wordt het ook als verkeerslicht beïnvloeding voor hulpdiensten steeds vaker toegepast. Henk Klomp van INCAA Computers, leverancier van KAR-systemen, licht toe: “Lussen in de weg zijn erg plaatsgebonden, gevoelig voor weersinvloeden en moeten per rijstrook en –richting worden aangelegd. Met KAR hoeft er op een kruising maar een modem geplaatst te worden die in alle rijrichtingen detecteert.” De KAR-ontvanger in de VRI communiceert middels een radiosignaal met Priodeck van INCAA, het ‘kastje’ dat in het voertuig zelf wordt geplaatst. Priodeck is sinds zeven jaar op de markt en inmiddels in meer dan 750 hulpdiensten geïmplementeerd.

Voordelen

Ook de gemeente Eindhoven ziet de voordelen van KAR-technologie. Tientallen VRI’s met een Vecom-installatie zijn hier vervangen door de KAR-systemen van INCAA. Ook de provincie Limburg is erg actief op het gebied van KAR, met als een van de speerpunten het voorkomen van ongelukken met hulpdiensten. Klomp: “Begin dit jaar is een pilot uitgevoerd voor de ambulancedienst Limburg-Zuid. De ervaringen waren dusdanig positief dat KAR ook in de rest van de voertuigen wordt geïmplementeerd. De politiek is wakker geschud en ziet in dat het systeem kan bijdragen aan het verbeteren van de hulpdiensten en de verkeersveiligheid, met bovendien lagere aanschaf- en onderhoudskosten.”

Oproep aan wegbeheerders

Een bijdrage leveren aan het verkorten van de rijtijden en het verbeteren van de verkeersveiligheid op kruispunten? INCAA roept wegbeheerders op informatie aan te leveren. Doet u mee?