Mechanisch parkeren: do’s en dont’s

vrijdag 24 februari 2012
timer 2 min
Wanneer is het inzetten van mechanisch parkeren de beste keuze? En wanneer is de keuze voor een half- of volautomatisch parkeersysteem  geoorloofd? PARKEER24 spreekt met Jeroen Kleiberg van Aarding Parking Systems, inmiddels 40 jaar  leverancier van mechanische parkeersystemen.  

Mechanisch parkeren: do’s en dont’s

 

Advies: kies beste kwaliteit


Het bedrijf heeft inmiddels een duizendtal mechanische parkeerplaatsen van producent Klaus Multiparking  gerealiseerd. Kleiberg: “De aanschaf van duurzame premiumproducten houdt uiteindelijk de service- en onderhoudskosten laag en het gebruikerscomfort, de betrouwbaarheid en beschikbaarheid hoog. Mijn advies bij dit soort lange termijn investeringen is dan ook om voor de beste kwaliteit te kiezen waarbij de gebruikers langdurig en zorgeloos van de parkeervoorziening kunnen genieten tegen acceptabele service- en onderhoudskosten. De afgelopen decennia zijn in Nederland veel goedkope en onbetrouwbare systemen de revue gepasseerd, die helaas veel schade hebben aangericht en de gebruikers met torenhoge kosten hebben opgescheept.” Bij de inzet van een mechanisch parkeersysteem adviseert Kleiberg goed referenties te checken en ook in gesprek te gaan met de gebruiker.

Exploitatiekosten


In Nederland zijn tot dusver geen automatische, openbare garages gerealiseerd. Kleiberg heeft hier wel een logische verklaring voor: “Hier in Europa liggen de exploitatiekosten veel hoger dan in bijvoorbeeld Aziatische landen. Er moeten mensen worden ingezet om een dergelijke garage operationeel te krijgen. De kosten worden dan dusdanig hoog dat het niet meer interessant is.” Bovendien: hoe hoger de verwerkingscapaciteit, hoe meer machines er nodig zijn, waardoor de prijs per parkeerplaats ook omhoog gaat.

Interessant


Een halfautomatisch parkeersysteem  is in veel gevallen zeer interessant, ten opzichte van traditionele bouw. Op een zelfde oppervlakte kan vaak een dubbele parkeercapaciteit worden gerealiseerd in minder bouwvolume tegen een lagere investering  in een hoogwaardige, gebruiksvriendelijke parkeeroplossing. “Vaak is een halfautomatisch parkeersysteem bovendien qua verwerkingstijd interessanter dan een volautomaat”, stelt Kleiberg. “Een halfautomatisch parkeeroplossing  kan 120 auto’s per uur verwerken, een volautomaat ongeveer 15 met eenzelfde capaciteit. Een volautomaat is vooral interessant als het om een postzegellocatie gaat. Als er op een klein oppervlakte dusdanig veel parkeercapaciteit gerealiseerd moet worden waarbij minimaal drie lagen ondergronds noodzakelijk zijn, is een volautomaat het overwegen zeker waard.”