Nieuw systeem maakt dimmen led-verlichting robuuster

zaterdag 27 april 2013
timer 2 min
Op steeds meer (snel)wegen zorgen ledlampen voor besparingen op energiekosten. Maar er kan nog veel meer bespaard worden als de ledverlichting ook geschakeld en gedimd wordt. Veel wegbeheerders plaatsen echter vraagtekens bij de robuustheid van de beschikbare dimsystemen. Met een nieuw systeem komen Ziut en Duurzaam RWS (DVS) aan deze zorgen tegemoet.

Nieuw systeem maakt dimmen led-verlichting robuuster

Twee keuzes voor besparen


Tot nu hadden wegbeheerders die verder wilden besparen op het energieverbruik van ledverlichting, grofweg twee keuzes. Men investeerde in kostbare systemen die niet in alle gevallen een even robuuste reputatie hadden, of men koos ervoor om gedurende bepaalde tijden de snelwegverlichting uit te schakelen. De eerste optie stuitte vaak op verzet bij de financieel verantwoordelijken, de tweede bij partijen die zich zorgen maakten over de technische bijeffecten of de verkeersveiligheid.


Eén- versus tweerichtingsverkeer


Het grootste verschil van het nieuwe dimsysteem ten opzichte van de ‘oude’ systemen is dat de sturing maar één kant op gaat: van de dim/schakelunit naar het armatuur. Bij de bestaande systemen gaf het armatuur ook informatie terug: informatie die in de praktijk echter nauwelijks nog gebruikt wordt. Door de nieuwe opzet is er veel minder gegevensverkeer, wat het systeem zowel stabieler als kostenefficiënter maakt.


Beproefd


Het dimsysteem van Ziut en Duurzaam RWS (DVS) bestaat uit een module in het armatuur en een besturingsunit in de schakelkast. Beide modulen zijn uitgebreid getest in veldproeven, waarbij verlichting gedimd werd van 100 naar 28 procent (energiedaling: van 147 naar 28 Watt). Ook is uitvoerig gekeken naar de mogelijkheid om de verlichting juist feller te laten branden, bijvoorbeeld voor toepassing bij calamiteiten of wegwerkzaamheden. Bij al deze testen bleef het systeem steeds stabiel en goed functioneren. Bovendien ondervonden conventionele armaturen met EVSA’s in het achterliggende netwerk (m.u.v. zeer gedateerde armaturen met ballast) geen last van het schakelen of dimmen.

Bron: www.astrin.nl