Op weg naar individueel reisadvies in auto

donderdag 13 september 2012
timer 3 min
Op weg naar individueel reisadvies in auto      Rijkswaterstaat daagt bedrijven uit om voorstellen te doen voor individuele verkeersinformatiesystemen, zogenoemde 'in-car informatiediensten'.Bedrijven kunnen meedoen aan een prijsvraag en met een winnend voorstel krijgen ze de kans om hun ideeën in de praktijk te testen.
Op weg naar individueel reisadvies in auto

Samenwerkingsverband


Rijkswaterstaat organiseert de prijsvraag binnen de Praktijkproef Amsterdam. Praktijkproef Amsterdam is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Amsterdam, de Stadsregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en marktpartijen, om de doorstroming van het wegverkeer in de regio Amsterdam te verbeteren. De proeven hebben tot doel om grootschalig ervaring op te doen met nieuwe toepassingsmogelijkheden van in-car technieken.

Zuiniger


Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu: 'Ik verwacht veel van de nieuwe toepassingen van in-cartechologie om de doorstroming op de weg te bevorderen. De ervaringen die de overheden samen met de marktpartijen in Amsterdam opdoen kunnen we straks in heel Nederland gebruiken. In-cartechnologie en slim verkeersmanagement stellen de weggebruiker in staat sneller, zuiniger en veiliger te reizen.'

Prijsvraag


De prijsvraag bestaat uit twee onderdelen: 'Regulier verkeer' en 'Evenementen verkeer Amsterdam ZO en RAI'. Het onderdeel 'regulier' is gericht op de automobilist (woon-werk en zakelijk) die regelmatig in de regio Amsterdam rijdt. Het onderdeel 'Evenementen' is gericht op de omgeving van de RAI en Amsterdam-Zuidoost, waar de ArenA, de Heineken Music Hall en Ziggo Dome zijn gehuisvest. Tijdens grote evenementen vindt een piekbelasting op de wegen in het gebied plaats. Regulier woon-werk verkeer komt in aanraking met evenementenverkeer wat zorgt voor opstoppingen en vertragingen. Wethouder gemeente Amsterdam Eric Wiebes: 'In Amsterdam hebben we al veel ervaring met verkeersmanagement. Zo gaan er na afloop van concerten en evenementen in het ArenAgebied veel mensen tegelijk de weg op. Om de doorstroming te optimaliseren, koppelen we verkeerslichten, verkeerscentrales, toeritdoseerinstallaties en routeinformatiepanelen aan elkaar. Om de volgende stap te nemen, hebben we het bedrijfsleven nodig. Het is niet aan de overheid om innovatieve technologie op het gebied van verkeersmanagement te ontwikkelen. Dat kunnen ondernemers beter en efficiënter.'

Inschrijven


Voorstellen van bedrijven moeten uiterlijk maandag 19 november 2012 bij Rijkswaterstaat binnen zijn. Een onafhankelijke jury onder voorzitterschap van gedeputeerde Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland beoordeelt de voorstellen en selecteert de winnaars. Vier voorstellen worden vanaf het najaar van 2013 in de praktijk beproefd. Post: 'De betrokkenheid van marktpartijen bij de ontwikkeling van in-car techniek is belangrijk; zij kunnen met hun inzicht in de laatste technieken en hun creativiteit een bijdrage leveren aan een betere doorstroming van het verkeer.' Voorstellen worden op meerdere criteria beoordeeld, waaronder mens machine interface, omvang en opzet van de proef en toepasbaarheid op andere regio's. Bedrijven kunnen meer informatie vinden over deze prijsvraag op www.tenderned.nl.

Praktijkproef Amsterdam


De Praktijkproef Amsterdam is een grootschalige proef op het gebied van verkeersmanagement en verkeersinformatie in de regio Amsterdam. In de Praktijkproef Amsterdam werken de gemeente Amsterdam, de Stadsregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en marktpartijen in opdracht van de Minister van Infrastructuur en Milieu intensief samen om de doorstroming van het Amsterdamse wegverkeer te verbeteren. De proef bestaat uit twee sporen. Naast in-car informatiediensten richt het zich op verkeersmanagement. Dat houdt in dat verkeerslichten, dynamische routeborden en toeritdoseringen langs de weg zo worden geprogrammeerd dat zij de kans op filevorming beperken door pro-actief op het actuele verkeersaanbod in te spelen. Uit de resultaten van de proef moet blijken of het nuttig en mogelijk is om eenzelfde verkeerssysteem elders in Nederland in te zetten.   
 

Terug naar overzicht nieuws >>>