'Quatre-mains' overheid en markt

vrijdag 10 juni 2011
timer 2 min
De reiziger zo snel, efficiënt en veilig mogelijk van A naar B krijgen, dat is de gezamenlijke missie van de overheid en de markt bij het aanbieden van verkeersinformatie. In-car navigatiesystemen geven daarbij nog wel eens een ander advies dan de borden boven de weg.  
'Quatre-mains' overheid en markt

Oprichting SBVV


Met het doel synergie te bereiken op dit punt, nam minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in 2009 het initiatief tot de oprichting van het strategisch beraad verkeersinformatie en verkeersmanagement. Voorzitter Jeannette Baljeu, wethouder van Rotterdam, en Carlo van de Weijer van TomTom, vertellen hoe partijen gezamenlijk dit doel dichterbij hopen te brengen.

Dialoog


Eindresultaat van het SBVV moet zijn dat alle betrokkenen samen de beleidspijler 'benutten' uitvoeren zodanig dat zij een optimale bijdrage leveren aan het oplossen van de verkeer- en vervoervraagstukken in Nederland. Dialoog tussen marktpartijen en overheden is daarbij van het grootste belang. Aan die dialoog heeft het nooit ontbroken, maar voorheen bleef de discussie vaak hangen op de vraag of de verkeersinformatie en verkeersmanagement een publieke dan wel een private aangelegenheid was. Het SBVV wilde juist hier een einde aan maken en liet een analyse uitvoeren wat er gebeurt wanneer de overheid dan wel de markt één en ander aan zich trekt. Daar kwam uit dat er altijd sprake moet zijn van samenwerking tussen beide. “De overheid heeft altijd een rol en een verantwoordelijkheid, niet alleen als wegbeheerder, maar ook voor de openbare orde en veiligheid”, aldus Baljeu.

V

ergelijkbare missie


Van de Weijer benadrukt dat TomTom weliswaar meer de insteek heeft van het individu dan de maatschappij, maar dat beiden niettemin een zeer vergelijkbare missie hebben. “Als je allebei goed organiseert heb je veel gemeen, blijken belangen overeen te komen en kun je elkaar versterken en dingen overeen komen in plaats van op de verschillen te hameren”, volgens Van de Weijer.

Lees het hele artikel in VIB #2
 

Terug naar overzicht nieuws >>>