Utrecht laat markt DVM-oplossing bedenken

zaterdag 27 april 2013
timer 2 min
Hoe help je weggebruikers op het onderliggend wegennet om onderweg de optimale route te kiezen? Het Utrechts Verkeers- en Vervoersberaad liet de markt een oplossing bedenken. Imtech/Peek kwam met de beste en meest haalbare oplossing: het situationeel tonen van consistente, bewezen reistijdinformatie.

Utrecht laat markt DVM-oplossing bedenken

Full-colour berm-DRIP’s


De komende maanden worden op het onderliggend wegennet in Midden-Nederland 21 nieuwe, full-colour berm-DRIP’s geplaatst. Hierop worden in reguliere situaties de reistijden van verschillende route-alternatieven getoond. De DRIP’s zijn echter ook inzetbaar bij wegwerkzaamheden, calamiteiten, evenementen en zelfs bij Amber Alerts.


Creativiteit benutten


Willem Hartman, directeur van Imtech/Peek Nederland is vol lof over de aanpak van de UVVB: “De aanbesteding werd gedaan in de vorm van een prijsvraag, waarmee de markt volop de ruimte kreeg om met een innovatieve oplossing te komen. We zijn natuurlijk trots dat voor onze oplossing is gekozen. Een belangrijke factor in het succes van het systeem is de kwaliteit en consistentie van de getoonde route-informatie. Alleen als adviezen betrouwbaar zijn, zullen weggebruikers ze opvolgen en zo met elkaar de doorstroming helpen verbeteren. Imtech/Peek gebruikt in het systeem dan ook een bewezen product van TomTom, dat onder meer ook gebruikt wordt door de ANWB.


Juiste informatie op juiste moment


In de oplossing van Imtech/Peek worden routeadviezen met behulp van Choice Architecture zó gepresenteerd dat ze door de meeste weggebruikers worden opgevolgd. Dit gebeurt door op de juiste momenten te schakelen tussen informeren, adviseren en sturen en door routealternatieven op een onderscheidende manier van elkaar te presenteren. De presentatie houdt ook rekening met weggebruikers die de omgeving onvoldoende kennen.


Monitoren effectiviteit


De wegbeheerders in het gebied gaan het systeem operationeel bedienen vanuit een webbased user interface, gehost door Imtech/Peek. Naast het beheer van het totale systeem, kan de wegbeheerder de BermDRIP’s ook gebruiken voor operationeel verkeersmanagement, in combinatie met andere DVM-systemen. Ook de effectiviteit van routeadviezen kan worden gemonitord, doordat slim gebruik wordt gemaakt van verkeersdata van VRI’s.

Bron: www.astrin.nl