Veilige fietspaden met de juiste paaltjes

maandag 16 december 2019
timer 2 min
Nederland is een fietsland, dat weet iedereen. Ons land kent maar liefst 37000 km fietspad en in totaal fietsen Nederlanders samen 15 miljard kilometer per jaar. Deze aantallen zullen de komende jaren alleen nog maar stijgen. Meer en meer mensen laten vaker de auto staan en kiezen voor de fiets om bijvoorbeeld naar hun werk te gaan. Daarnaast is er een forse toename van elektrische fietsen. Dat veilige fietspaden van heel groot belang zijn is een waarheid als een koe! Fietspaaltjes spelen hierin een belangrijke rol.

Materialen

Bij de aanleg van een fietspad is een groot aantal zaken van belang. Zoals bijvoorbeeld de materiaalkeuze. Kleine oneffenheden kunnen al als een grote hindernis worden ervaren, dus is een kwalitatieve wegverharding essentieel voor het comfort en de veiligheid. Kleurgebruik, belijning, de continuïteit van het fietspad – allemaal zaken die goed overdacht moeten worden.

Fietspaaltjes

Zeker niet in de laatste plaats is een belangrijk element van het veilige fietspad het weren van het overige verkeer. Dit verhoogt de fietsveiligheid en het comfort van de fietser enorm. Fietspaaltjes bieden hier soelaas. Wel moet er goed gekeken worden wanneer er juist wel of juist geen gebruik wordt gemaakt van paaltjes. En hoe precies? De paaltjes moeten goed zichtbaar zijn en op de juiste plek en de juiste manier geplaatst worden om eenzijdige ongevallen te voorkomen. Het is daarom van groot belang dat gemeentes kwalitatief hoogstaande verkeerspalen kopen die goed zichtbaar zijn voor de fietsers. Dat betekent dat er bij voorkeur wordt gekozen voor de typische, reflecterende rood-witte fietspalen. Het liefst uitneembaar zodat bijvoorbeeld nood- en hulpdiensten kunnen passeren. Plaats de fietspaaltjes op de juiste manier, met of zonder ondersteunende belijning en ribbels, en goed verlicht. Dat maakt het fietspad veiliger en kunnen we allemaal nog vaker de fiets pakken – fietsen is immers gezond!

 

Lees verder

Maakt iVRI de verwachtingen waar?

13 okt om 10:10 uur
Je wordt het je pas bewust als je in het buitenland bij een verkeersregelinstallatie (VRI) staat te wachten. Er is…
Lees verder »

Duidelijke informatie laadpalen verplicht in 2021

13 okt om 07:05 uur
Vanaf juli 2021 is het verplicht voor exploitanten van publieke laadpalen om duidelijke en transparante informatie…
Lees verder »

De laadpaal op straat, kennis paraat?

12 okt om 11:53 uur
Wat was er eerder, de laadpaal of de elektrische auto? In 2020 kan de éen niet zonder de ander bestaan. Om de…
Lees verder »

Een mooi visitekaartje voor Wolvega

25 sep om 08:04 uur
Het stationsgebied in het Friese Wolvega was voorheen vooral op een verkeerskundige manier ingericht. Een weg…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »

De kracht van verbinden

15 sep om 10:23 uur
Programmamanager voetgangersbeleid voor IenW en coördinator Platform Ruimte voor Lopen , Filip van As vertelt over…
Lees verder »

Nationale Omgevingsvisie geeft meer ruimte aan Rijksoverheid

14 sep om 11:29 uur
De Nationale Omgevingsvisie is toegezonden aan de Tweede Kamer. De Nationale Omgevingsvisie, kortweg NOVI, geeft…
Lees verder »

N381 in Drenthe voorzien van strakke reflectielijnen

10 sep om 13:08 uur
Bij het Drentse dorp Zweeloo heeft Triflex, in opdracht van provincie Drenthe en in samenwerking met Van Velsen…
Lees verder »