Verkeersmanagement: taak overheid of in-car leveranciers?

maandag 10 december 2012
timer 2 min
Blijft verkeersmanagement een taak van de overheid of gaan leveranciers van in-car systemen deze taak overnemen? Overheden worstelen met deze vraag. Steeds meer lijkt het erop dat beide partijen elkaar nodig hebben om het verkeer en vervoer in goede banen te leiden.

Verkeersmanagement: taak overheid of in-car leveranciers?

Individueel vs algemeen belang


In-car leveranciers zijn met name gefocust op het informeren van weggebruikers. Ze vertellen hoe je als automobilist zo snel mogelijk van A naar B komt. Daarnaast verminderen ze de kans op een ongeval door intelligente waarschuwingssystemen. In-car systemen dienen op deze manier het individuele belang van de weggebruiker.

Algemeen maatschappelijke belang


Maar bij verkeersmanagement speelt er ook een ander belang; het algemeen maatsschappelijke belang. Want wat gebeurt er als een ongeluk eenmaal heeft plaatsgevonden? Wie kruist dan de weg af? Moderne in-car systemen kunnen automobilisten instrueren om een bepaalde rijstrook niet te gebruiken. Maar er is niet één in-car leverancier, er zijn verschillende leveranciers. Wie zorgt er dan voor dat alle weggebruikers dezelfde instructie krijgen? Er zal altijd één centrale regisseur nodig zijn om dit soort algemeen geldende veiligheidsmaatregelen uit te voeren.

Rerouting – veilig en leefbaar


Door de weggebruiker goed te informeren via in-car systemen onstaat een grotere mate van zelfregulering bij de reiziger. Toch  blijft er bij het sturen en geleiden een belangrijke rol weggelegd voor de overheid. Bij reroutingadviezen bijvoorbeeld is de snelste route niet altijd het beste advies is. Soms is het wenselijk om bepaalde routes, bijvoorbeeld rond scholen, om veiligheidsredenen te  ontzien. Weer andere routes dienen te worden gemeden omdat daar de CO2-uitstoot te hoog is. Kortom het verkeer moet geleid worden binnen de kaders van veiligheid en leefbaarheid.

Model


De vraag is in hoeverre je dit van een commerciele in-car leverancier mag verwachten. Wellicht is in de toekomst een model mogelijk waarbij de overheid reroutingsadviezen opstelt en in-car systemen deze adviezen verspreiden. Hoe dan ook; om tot optimaal verkeersmanagement te komen zijn beide partijen nodig. Overheid en in-car vullen elkaar aan.