Volledig beeld voor conflictobservatie

donderdag 12 januari 2017
timer 2 min
Conflictobservatie kan belangrijke informatie geven over ongevalsoorzaken. Maar om een conflictsituatie goed te observeren moet je een wegsituatie wel vanuit verschillende hoeken observeren, om ook te zien wat er in dode hoeken gebeurt. Een nieuw systeem maakt inzichtelijk waar 'dode hoeken' ontstaan en wat zich daar afspeelt. 

Door Roelof-Jan Pierik, Bono Traffics

 

Conflictobservatie als correctief instrument van verkeersveiligheidsbeleid, is een gedegen manier om oorzaken van verkeersonveiligheid te achterhalen. Door de slechte registratiegraad van ongevallen ontbreekt het vaak aan data op basis waarvan een onderbouwd verkeersveiligheidsadvies gemaakt kan worden. 

 

De conflictobservatie heeft echter ook nadelen. Het is namelijk lang niet altijd duidelijk wat er nu precies gebeurt. De observator of camera heeft een beperkt beeld dat ook nog eens door het verkeer extra belemmerd kan worden. Vanuit de behoefte aan een volledig beeld van een conflictsituatie is Trackit ontstaan. 

 

Zoals de ‘hawk-eye’ bij tenniswedstrijden uitsluitsel geeft of de bal in of uit was, zo geeft Trackit uitsluitsel over wat betrokken verkeersdeelnemers kunnen zien, en hoe een conflict er van een ander gezichtspunt uitziet. Hiermee is een instrument toegevoegd aan de observatiemiddelen en wordt de traditionele conflictobservatie gemoderniseerd.

‘Onzichtbare’ fietser in beeld gebracht

In bijgaande fotoserie, figuur 1-5, ziet u een conflictsituatie waarbij een fietser in eerste instantie onzichtbaar is, maar zichtbaar wordt gemaakt. Voor uw geruststelling: de fietser is veilig aan de overkant gekomen.

Meer informatie: www.bonotraffics.nl.

 

Een camerabeeld van een conflictsituatie. Achter het busje staat een fietser opgesteld.

Lees verder

Minister Van Nieuwenhuizen tekent Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

18 nov om 10:11 uur
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van…
Lees verder »

Rotterdam gaat voor plaatsen laadpalen samenwerken met andere gemeenten

4 nov om 11:58 uur
Rotterdam heeft de aanbesteding gepubliceerd voor nieuwe publieke laadpalen voor elektrische voertuigen. Het gaat…
Lees verder »

Haal die camerabeelden maar tevoorschijn

3 nov om 09:22 uur
Soms lijkt de openbare ruimte inmiddels vol te hangen met allerlei camera’s, toch kunnen ze ons op bepaalde…
Lees verder »

Maakt iVRI de verwachtingen waar?

13 okt om 10:10 uur
Je wordt het je pas bewust als je in het buitenland bij een verkeersregelinstallatie (VRI) staat te wachten. Er is…
Lees verder »

Duidelijke informatie laadpalen verplicht in 2021

13 okt om 07:05 uur
Vanaf juli 2021 is het verplicht voor exploitanten van publieke laadpalen om duidelijke en transparante informatie…
Lees verder »

De laadpaal op straat, kennis paraat?

12 okt om 11:53 uur
Wat was er eerder, de laadpaal of de elektrische auto? In 2020 kan de éen niet zonder de ander bestaan. Om de…
Lees verder »

Een mooi visitekaartje voor Wolvega

25 sep om 08:04 uur
Het stationsgebied in het Friese Wolvega was voorheen vooral op een verkeerskundige manier ingericht. Een weg…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »