Geen probleem zo groot of de voetganger lost het op

donderdag 6 juli 2017
timer 3 min
'Slow traffic' is bezig aan een razendsnelle opmars. Dat is niet zo gek, want na de slow juicer (een beetje sap-snob haalt zijn neus op voor een sapcentrifuge), de op elke straathoek verkrijgbare stukken langzaam gegaard vlees (McWrap met pulled pork, iemand?) én de meer algemene onthaasttrend, kon het verkeer niet achterblijven.

Wie bij de term slow traffic denkt aan een slinger langzaam rijdend verkeer dat traag door oneindig laagland beweegt, zit duidelijk vast in een achterhaald mindframe. Slow traffic gaat niet alleen over fietsers en voetgangers, maar ook over het bevrijden van je innerlijke voetganger uit de verstikkende kooiconstructie van de vervuilende, lelijke, dikmakende auto.

Beetje vies

Op individueel niveau kan ‘fast traffic’ net zo verleidelijk zijn als fast food. Het is snel, beschikbaar, gemakkelijk en semi-bevredigend op korte termijn. Toch voel je je erna vaak een beetje vies. En schuldig, want ineens ben je debet aan overgewicht, sociale isolatie, onnodige sterf- en ongevallen en aan het verpesten van de wereld in het algemeen en het straatbeeld in het bijzonder.

Jubeltoon

Slow traffic wordt ondertussen op dezelfde toon bejubeld als slow food. In rapporten die over het onderwerp verschijnen, worden de meest geneeskrachtige effecten van loopbare steden beschreven. Van economische voorspoed en sociale cohesie tot allerhande gezondheidswinst, afnemende zorgkosten, een veerkrachtigere bevolking en toenemende burgerparticipatie. Geen maatschappelijk probleem zo groot of de voetganger lost het op.

Sociale ladder

Dat is toch wel een kleine revolutie, want tot voor kort was hij juist het lulletje rozenwater van de straat. Voor wie het verkeer ziet als een ‘survival of the fastest’, bungelt de voetganger immers onderaan en is de automobilist de grote winnaar. Maar nu de aarde dreigt te vergaan en we massaal aan het verduurzamen zijn geslagen, is arriveren in een SUV sociaal vergelijkbaar met betrapt worden als je de McDonald’s uit komt, terwijl de voetganger in stralende gezondheid de sociale ladder beklimt. 


Nu het aantal voetgangers in grote steden almaar toeneemt, moeten stedenplanners en ambtenaren bovendien iets met die meute en wordt de voetganger aan alle kanten gefêteerd. Er wordt voorrang voor hem geregeld, hij krijgt slimme verkeerslichten en brede trottoirs. Hij krijgt letterlijk de ruimte.


Dat is op zich goed, maar de overheid moet er wel een beetje mee uitkijken. Want als iets niet cool is, dan is het wel dat de overheid je cool vindt. Voor je het weet krijg je het oh-nee-mijn-moeder-zit-op-Facebook-effect en gaan alle kersverse slow trafficers uit pure rebellie weer autorijden en door de McDrive voor een pulled pork McWrap. 

Deze column is geschreven door Elise Fikse en verschenen in Verkeer in Beeld 3/2017

Lees verder

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

26 mei om 09:33 uur
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te…
Lees verder »

Gratis webinar: Het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving

28 apr om 16:12 uur
Hoe komen we samen tot het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving? Wat spreken we af, met wie, voor wie? Leer…
Lees verder »

Gecombineerde fiets- en voetgangerssignalering zorgt voor veilige oversteek in Hoogerheide

14 apr om 10:23 uurtimer5 min
Traffic Care verzorgt al sinds 2009 oversteekplaatsen met voetgangers- en fietssignalering. Zodra een fietser of…
Lees verder »

Nieuwe rotonde in Scheveningen maakt havengebied beter bereikbaar

30 mrt om 14:59 uurtimer1 min
In Scheveningen is de rotonde op de kruising Westduinweg-Schokkerweg opgeleverd. De rotonde maakt het havengebied…
Lees verder »

Brabant: vergunningaanvragen woningbouwprojecten weer mogelijk dankzij snelheidsverlaging

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De provincie Brabant neemt, net als andere provincies, vanaf 24 maart weer vergunningaanvragen voor…
Lees verder »

Wandel naar je Werk-dag gaat niet door

19 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De vijfde editie van Wandel naar je Werk-dag, georganiseerd door Wandelnet, gaat op 2 april niet door vanwege het…
Lees verder »