Hoe ga je om met de logistieke uitdagingen tijdens de COVID-19 crisis?

maandag 6 april 2020
timer 5 min

Supermarkten hebben te maken met een toenemende vraag, retailers en restaurants stappen over op bezorgdiensten. De corona-pandemie leidt tot nieuwe logistieke uitdagingen.

Door Arshaad Ramdjan, PTV.

De corona-crisis stelt onze economie momenteel voor tal van uitdagingen. Sommige sectoren hebben te maken met een toegenomen vraag, terwijl andere te maken hebben met een catastrofale daling van de vraag. Veel logistieke processen moeten opnieuw worden geëvalueerd.
De goederenstroom is momenteel snel aan het veranderen. De enorme toename van het volume in de voedings- en drankensector gaat gepaard met een even dramatische daling van de vraag binnen sectoren als Events & Hospitality. Voor logistieke bedrijven en transporteurs betekent dit dat ze hun hele planning moeten aanpassen en hier bijna dagelijks weer op moeten reageren.

De impact op transportbedrijven

In het Verenigd Koninkrijk, waar ongeveer de helft van het voedsel wordt geïmporteerd, blijkt het bevoorraad houden van supermarkten een uitdaging voor zowel voedselleveranciers als voor retailers. Paniekaankopen hebben geleid tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de voorraad in de winkels. De vraag van voedselproducenten en -leveranciers naar transport is uitzonderlijk hoog. Het tekort aan voertuigen wordt gecompenseerd omdat sommige voertuigen kunnen worden ‘hergebruikt’ voor andere sectoren en chauffeurs twee uur per dag extra mogen rijden op hun toegestane rijtijden.


Aan de andere kant hebben de meeste Europese landen controles aan hun grenzen ingevoerd om de verspreiding van het virus te vertragen, wat zeer lange wachttijden oplevert. De dieselprijzen zijn dramatisch gedaald, wat de kosten ten goede zal komen, maar er zal ook meer concurrentie zijn voor het werk van transporteurs wier werk in andere sectoren aanzienlijk is gedaald.
Daarbij komt nog de onzekerheid over de manier waarop transportmanagers zouden omgaan als een werknemer het slachtoffer zou worden van het virus. Zou het huidige ritplanningssysteem dit aankunnen? In de huidige situatie zijn rit- en routeplanningssystemen voor transport belangrijke tools om vlotte processen te garanderen en optimaal aan te kunnen passen aan constant veranderende omstandigheden.

Retail en restaurants bezorgen aan hun klanten

Winkels, kleine winkels die door de eigenaar worden geëxploiteerd en restaurants, die tijdens de COVID-19-crisis gedwongen worden te sluiten, staan voor totaal andere logistieke uitdagingen. Om hun bedrijf draaiende te houden, schakelen velen over op e-commerce concepten of eigen bezorgdiensten voor hun klanten. Verenigingen zoals het Rode Kruis bieden winkel- en bezorgingsdiensten aan voor mensen die hun huis niet kunnen verlaten.

Maar hoe kan een e-commerce- of bezorgsysteem worden opgezet zonder voorafgaande ervaring? Hoe kan een efficiënt en bij voorkeur ook duurzaam proces worden geïmplementeerd? Net als op andere gebieden, zoals thuiswerken of online onderwijs, speelt de juiste technologie een belangrijke rol. Ritplanningssoftware kan helpen bij het samenstellen van orders in optimale routes om zo het aantal kilometers te verminderen en het voertuiggebruik te optimaliseren.

 

 

 

Lees verder

Proef met zelfsturende boot in Amsterdam

24 nov om 12:39 uur
In Amsterdam wordt een zelfsturende boot getest, die goederen en personen kan vervoeren, afval kan ophalen en die…
Lees verder »

De weg voorwaarts met data uit voertuigen

5 nov om 13:12 uur
Er komen steeds meer mogelijkheden om sensordata uit moderne auto’s in te zetten voor verkeersveiligheid en…
Lees verder »

“Wij meten de werkelijkheid”

3 nov om 09:20 uur
Marc Witteveen is sinds begin dit jaar Managing Director bij fietsdata-specialist Cycle Data. “Hiervoor heb ik 13…
Lees verder »

Monotch wint Europese aanbesteding voor Nederlands Urban Data Access Platform

28 okt om 11:41 uur
Monotch heeft de aanbesteding gewonnen om leverancier te worden van een landelijk dekkend C-ITS platform voor data…
Lees verder »

Maakt iVRI de verwachtingen waar?

13 okt om 10:10 uur
Je wordt het je pas bewust als je in het buitenland bij een verkeersregelinstallatie (VRI) staat te wachten. Er is…
Lees verder »

Duidelijke informatie laadpalen verplicht in 2021

13 okt om 07:05 uur
Vanaf juli 2021 is het verplicht voor exploitanten van publieke laadpalen om duidelijke en transparante informatie…
Lees verder »

Het bevorderen van de toekomst van autonoom rijden met co-simulatie

6 okt om 10:03 uur
Welke invloed hebben zelfrijdende auto’s op het verkeer in de toekomst? Alle denkbare scenario’s kunnen…
Lees verder »

Verkiezing mooiste fietsenstalling van het jaar

6 okt om 09:47 uur
In de regio Haaglanden is de verkiezing van de mooiste fietsenstalling van het jaar begonnen. Het gaat dan om…
Lees verder »