Prachtig fietsachtig

maandag 8 april 2019
timer 2 min
Fietsachtige voertuigen zoals de Stint of de elektrische bezorgkarretjes van Picnic zouden eigenlijk helemaal niet moeten worden toegelaten op het fietspad, bromfietspad of plattelandswegen, betoogt Adriaan Walraad.

Spartamet

De Spartamet was nooit echt een probleem, net zoals de bakfiets met kinderen. Maar sommige voertuigen moet je helemaal niet willen, en sommige 'fietsachtigen' zelfs niet op het (brom)fietspad, hoe innovatief en aaibaar ze ook zijn.

Geen botsvriendelijk front

Online supermarkt Picnic rijdt inmiddels met 700 elektrische bezorgwagentjes naar 175.000 klanten in Nederland. "Geen dure winkels, maar vriendelijke elektrische autootjes", aldus Picnic. Op verjaardagen worden grappen gemaakt over de Picnic-voertuigen die omvallen en sociale media staan er vol mee. Maar ze mogen, heel praktisch, op het fietspad rijden met een beperkte snelheid van 25 kilometer per uur. Dezelfde bezorgkarretjes maar dan met kenteken mogen zelfs 45 kilometer per uur. Voor alle duidelijkheid: met de accu’s en boodschappen aan boord zijn de autootjes net zo zwaar als een middenklasser personenauto, maar dan minder stabiel en zonder botsvriendelijk front.
 

Comeback van de Stint

Ook op de straten en wegen zijn de ‘fietsachtigen’ niet altijd een veilig idee. Zo lijkt de stint met wat aanpassingen een comeback te gaan maken. Ik hoopte op een tweede leven voor de Stint als pakketbezorger. De vraag is nu of de Stint met acht of  met tien kinderen de weg op mag. Dan gaat het niet alleen om wegen met een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur en fietspaden, maar ook om plattelandswegen met een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur waar ook zwaar landbouwverkeer kan rijden. De kinderen hebben een heupgordeltje als enige passieve veiligheid, de Stint kent geen kooiconstructie. Het laat weinig te raden over wat er gebeurt met een Stint bij een botsing met vrachtwagen. Ik heb nog niets vernomen van een botsproef met de Stint, met crash test dummies en al.
 

Duurzaam Veilig

Misschien moeten we bij de verschillende wegcategorieen van Duurzaam Veilig veel duidelijker dan nu aangeven welke voertuigen veilig toegelaten kunnen worden.Mijns inziens is de Stint echt alleen geschikt voor erftoegangswegen en fietspaden binnen de kom, en heeft het elektrische bezorgkarretje van Picnic juist niets te zoeken op het fietspad. 

Lees verder

Interactieve kaartviewer schetst de optimale zero-emissiezone

4 mrt om 10:21 uur
Een slimme innovatie op het juiste moment: een interactieve weergave die helpt bij het bepalen van een in 2025…
Lees verder »

Scanmenu maakt betrouwbaar parkeeronderzoek bereikbaar

28 jan om 09:36 uur
Scanmenu maakt het mogelijk voor advies- en onderzoeksbureaus om accuraat en flexibel parkeeronderzoek uit te…
Lees verder »

Eerste waterstoftrein wint European Railway Award 2021

27 jan om 13:16 uur
De Coradia iLint, 's werelds eerste trein die volledig op waterstof rijdt, heeft de European Railway Award…
Lees verder »

Deelnemers 'Auto van de Straat' krijgen zes maanden een elektrische deelauto

19 jan om 09:43 uur
De bewoners van de Hindestraat in Nijmegen, de Groenendaalseweg in Renkum en de Mosterdhof in Westervoort krijgen…
Lees verder »

‘Probleemwegdekken’ succesvol behandelen

5 jan om 13:34 uur
Decennialang worden hoogovenslakken gebruikt als fundament bij de aanleg van wegen. De slakken zijn een…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Nieuwe Cruquiusbrug: gestandaardiseerde onderdelen en energieneutraal

11 dec 2020
De provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Hoogheemraadschap Rijnland, gemeente Heemstede en gemeente…
Lees verder »

Proef met zelfsturende boot in Amsterdam

24 nov 2020
In Amsterdam wordt een zelfsturende boot getest, die goederen en personen kan vervoeren, afval kan ophalen en die…
Lees verder »