Prachtig fietsachtig

maandag 8 april 2019
timer 2 min
Fietsachtige voertuigen zoals de Stint of de elektrische bezorgkarretjes van Picnic zouden eigenlijk helemaal niet moeten worden toegelaten op het fietspad, bromfietspad of plattelandswegen, betoogt Adriaan Walraad.

Spartamet

De Spartamet was nooit echt een probleem, net zoals de bakfiets met kinderen. Maar sommige voertuigen moet je helemaal niet willen, en sommige 'fietsachtigen' zelfs niet op het (brom)fietspad, hoe innovatief en aaibaar ze ook zijn.

Geen botsvriendelijk front

Online supermarkt Picnic rijdt inmiddels met 700 elektrische bezorgwagentjes naar 175.000 klanten in Nederland. "Geen dure winkels, maar vriendelijke elektrische autootjes", aldus Picnic. Op verjaardagen worden grappen gemaakt over de Picnic-voertuigen die omvallen en sociale media staan er vol mee. Maar ze mogen, heel praktisch, op het fietspad rijden met een beperkte snelheid van 25 kilometer per uur. Dezelfde bezorgkarretjes maar dan met kenteken mogen zelfs 45 kilometer per uur. Voor alle duidelijkheid: met de accu’s en boodschappen aan boord zijn de autootjes net zo zwaar als een middenklasser personenauto, maar dan minder stabiel en zonder botsvriendelijk front.
 

Comeback van de Stint

Ook op de straten en wegen zijn de ‘fietsachtigen’ niet altijd een veilig idee. Zo lijkt de stint met wat aanpassingen een comeback te gaan maken. Ik hoopte op een tweede leven voor de Stint als pakketbezorger. De vraag is nu of de Stint met acht of  met tien kinderen de weg op mag. Dan gaat het niet alleen om wegen met een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur en fietspaden, maar ook om plattelandswegen met een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur waar ook zwaar landbouwverkeer kan rijden. De kinderen hebben een heupgordeltje als enige passieve veiligheid, de Stint kent geen kooiconstructie. Het laat weinig te raden over wat er gebeurt met een Stint bij een botsing met vrachtwagen. Ik heb nog niets vernomen van een botsproef met de Stint, met crash test dummies en al.
 

Duurzaam Veilig

Misschien moeten we bij de verschillende wegcategorieen van Duurzaam Veilig veel duidelijker dan nu aangeven welke voertuigen veilig toegelaten kunnen worden.Mijns inziens is de Stint echt alleen geschikt voor erftoegangswegen en fietspaden binnen de kom, en heeft het elektrische bezorgkarretje van Picnic juist niets te zoeken op het fietspad. 

Lees verder

Twee awards voor het Nederlandse Hyperloopconcept

30 jul om 12:16 uur
Van 19 tot 25 juli streden 20 studententeams van over de hele wereld tegen elkaar om de beste en meest schaalbare…
Lees verder »

Mobility Sensing wint nieuwe aanbesteding voor inwinning en levering bruggendata

19 jul om 13:54 uur
Mobility Sensing is door Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) geselecteerd als datapartner voor de inwinning en…
Lees verder »

Fiets en ITS: fietsapps in soorten en maten

12 jul om 15:33 uur
Denk je aan fietsapps, dan denk je al snel aan Strava (voor de sportieve fietser) of de fietsknooppuntenplanner (…
Lees verder »

Cybersecurity is essentiële veiligheid

1 jul om 11:40 uur
In Houten vertellen Vialis-directeuren Seraf de Bekker en Jan Willemsen over de risico’s van verbonden…
Lees verder »

Proactief verkeersveiligheid verbeteren met intelligente software

28 jun om 11:08 uur
“Verkeersongevallen zijn wereldwijd een vaak voorkomende doodsoorzaak”, vertelt David Homola van Transoft. “Binnen…
Lees verder »

Zonnepark voorziet RijnlandRoute van duurzame energie

24 jun om 12:25 uur
Een zonnepark met 4600 zonnepanelen op het knooppunt Hofvliet (A4 x N434), moet 75 procent van de benodigde…
Lees verder »

Startup werkt aan betere banden voor elektrische voertuigen

23 jun om 12:29 uur
De Britse EV-bandenproducent ENSO is geselecteerd voor de 2021-editie van Mobility Lab. ENSO’s missie is om betere…
Lees verder »

Fietsdata: eilandjes binnen de mobiliteit

21 jun om 14:55 uur
Keypoint maakt openbare data inzichtelijk in publiek toegankelijk dashboard Datapoint. “Datapoint is ontstaan…
Lees verder »