VDL Bus & Coach luidt ‘nieuw tijdperk’ in

vrijdag 6 oktober 2023

De nieuwste generatie van de VDL eCitea rijdt al in Eindhoven

VDL Bus & Coach hield op 27 september zijn eigen persbijeenkomst voorafgaand aan Busworld. Stadsbus Citea vierde zijn tienjarig jubileum van elektrisch rijden, terwijl het bedrijf ook een mockup van de toekomstige Futura-touringcar onthult. Deze productie staat eind 2024 gepland. Businessmanager touringcars Pieter Gerdingh is enthousiast en beschouwt dit als het begin van een nieuw tijdperk.

Op de dag van het evenement zijn Europese vakjournalisten uitgenodigd om deel te nemen. We starten bij de futuristische showroom op het hoofdkantoor van de VDL Groep in Eindhoven, waar de Van der Leegte-familie de "VDL-wereld" presenteert via vooraf opgenomen video's. CEO Willem, voormalig CEO Wim en directieleden Jennifer, Pieter en Jennifer's dochter vertellen over de vijf verschillende bedrijfsonderdelen van de groep: Science, Technology & Health, Mobility, Energy & Sustainability, Infratech en Foodtech.

Citea-stadsbus

Daarna neemt Alex de Jong, de businessmanager voor het openbaar vervoer bij VDL Bus & Coach, het woord en blikt hij terug op het tienjarig bestaan van de elektrische stadsbus Citea. De eerste eCitea werd ontwikkeld in 2013 en ging eind 2016 voor het eerst in Eindhoven in exploitatie. Hoogtepunten omvatten ook de order in Amstelland Meerlanden in 2018 en de lancering van de geheel nieuwe generatie in 2021, die vanaf de grond af aan opnieuw werd ontworpen en volledig emissievrij rijdt.

De productie van deze nieuwe generatie Citea's is gestart in de fabriek in Valkenswaard, waar de eerste batch van 15 tot 20 bussen al is afgeleverd. Daarnaast produceert VDL dit voertuig ook in Roeselare, in een geheel nieuwe fabriek die afgelopen zomer werd geopend. "De eerste batch is daar al geproduceerd en de levering aan klanten is begonnen. We zullen de productie langzaam opvoeren, waarna de huidige fabriek in het centrum van Roeselare wordt gesloten en plaatsmaakt voor woningbouw", legt De Jong uit. Uiteindelijk moeten er jaarlijks 800 tot 1000 bussen vanuit Valkenswaard en Roeselare worden geproduceerd.

De grootste uitdagingen liggen in de verdere ontwikkeling van batterijpakketten, met als doel een zo efficiënt mogelijk energieverbruik en een groter bereik te bereiken. Om de prestaties van het nieuwe concept te demonstreren, werd een efficiëntietest uitgevoerd. De nieuwe generatie Citea, met 490 kWh aan boord, legde op een zomerse dag bij +30 graden en extra gewicht in Eindhoven ruim 26 uur af en legde 550 km af zonder bij te laden, met een gemiddelde snelheid van 18 tot 21 km/uur en 1,4 stops per kilometer. De Jong is zeer tevreden over deze prestatie.

Vervolgens wordt het journalistieke gezelschap vervoerd naar Valkenswaard met de nieuwe generatie Citea. Businessmanager touringcars Pieter Gerdingh heet ons welkom bij VDL ETS (Enabling Transport Solutions), waar zowel voor stadsbussen als touringcars onderzoek en ontwikkeling plaatsvindt. De huidige touringcar Futura werd gelanceerd in 2010 en Gerdingh vat de hoogtepunten samen, waaronder de Coach of the Year Award in 2011 en de Sustainable Bus of the Year Award in 2019.

Futura-touringcar

"En nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk, het begin van een nieuw tijdperk", roept hij uit terwijl achter hem een doek valt en een mock-up van het nieuwe Futura-design wordt getoond. Foto's zijn niet toegestaan, aangezien dit alles nog strikt vertrouwelijk is. "Op Busworld zullen we Vision Futura presenteren, een display dat enkele hoogtepunten van het nieuwe touringcarprogramma laat zien, waarbij de nadruk ligt op veiligheid en comfort. De chauffeur heeft toegang tot tal van autonome (veiligheids)systemen, er is veel aandacht besteed aan het welzijn van de passagiers en er wordt verder gewerkt aan belangrijke TCO-factoren zoals gewicht en brandstofverbruik", legt Gerdingh uit.

Er is ook gekozen voor een vernieuwend ontwerp met aerodynamische vormgeving, zoals productontwerper Bram Veendrick benadrukt. Het karakteristieke ontwerp met koplampen en de aerodynamische vormgeving aan de achterkant maken het tot een innovatief ontwerp. Het huidige ontwerp is geschikt voor schone diesel, maar kan in de toekomst ook worden aangepast voor alternatieve aandrijfsystemen, zoals batterij-elektrisch en waterstof.