11 spoorinnovaties uit 2016

maandag 22 mei 2017
timer 3 min
2016 gaat de boeken in als het jaar van de spoorvernieuwing. Dat staat te lezen in het jaarverslag 2016 van ProRail. Er werden niet alleen sporen en emplacementen vernieuwd en treinstations gerestyled, ook startte ProRail met nieuwe, innovatieve projecten of rondde het deze juist af.

Om deze projecten te realiseren, werkt spoorbeheerder ProRail samen met collega-infrabeheerders, zoals Rijkswaterstaat, Schiphol en Havenbedrijf Rotterdam. Ook zoekt ProRail samenwerking met partijen zoals TU Delft en TNO.

 

Projecten uitgelicht

  1. Routelint: met NS en DB Cargo werd een succesvolle test gedaan met een hulpmiddel voor machinisten, om te anticiperen wat er verder op het spoor gebeurt. Het Routelint heeft positieve effecten voor veiligheid, punctualiteit en duurzaamheid.
  2. Afteller: de eerste afteller is in 2016 op station Vught geplaatst. Dit is een hulpmiddel voor conducteurs om stipt op tijd te vertrekken. Het heeft een gunstig effect op punctualiteit, kortere dichtligtijd en meer veiligheid voor overwegen bij stations. Later wordt het hulpmiddel op nog eens 75 stations geplaatst.
  3. Intelligent Platform Bar: een ledbalk boven het perron voorziet reizigers van instapinformatie zoals deurposities. In Den Bosch is een proef gedaan, vervolgens is besloten deze ledbalk als eerste op Schiphol te plaatsen.
  4. Innovaties voor niet actief beveiligde overwegen (NABO’s): om de veiligheid bij te NABO’s kunnen vergroten, werden na een marktuitvraag 65 oplossingen van gevestigde bedrijven en startups aangeboden. Hieruit selecteerde ProRail zeven oplossingen (onder andere slimme detectie, slimme borden en apps). Deze zijn getest op een testlocatie bij Crailoo.
  5. Digitaal schouwen & smart camera’s: samen met de TU Delft is een systeem ontwikkeld om objecten langs het spoor automatisch te herkennen en te vergelijken met de bouwtekeningen. Zo zijn problemen sneller en goedkoper op te sporen. Verder zijn testen gestart met smart camera’s voor het herkennen van goederenwagons. Er is een testcontainer geplaatst bij Kijfhoek om slimme sensortechnieken te testen.
  6. ‘Internet of Things'-sensoren: voor het monitoren van wisselverwarming zijn succesvolle tests uitgevoerd met slimme sensoren. Deze sensoren zijn klein en goedkoop en draadloos verbonden via nieuwe machine-to-machine netwerken, zoals LoRa of Narrowband-IoT.
  7. DataLab: het DataLab is opgericht om proeven te doen met nieuwe Big-Data-technieken voor het voorspellen van technische storingen bij onder andere wissels, spoordefecten en verstoringen. Bijvoorbeeld door het combineren van data uit in- en externe bronnen en het toepassen van machine-learning.
  8. 3kV: Door verdubbeling van de bovenleidingspanning van 1.500 naar 3.000 volt (3kV) kan 20% energie worden bespaard en kunnen treinen sneller optrekken, in 2016 is 3kV opgenomen in het Energieakkoord als mogelijke maatregel. Een gezamenlijk team van het ministerie Infrastructuur en Milieu, NS en ProRail onderzoekt verdere uitwerking. 
  9. ERTMS Hybrid Level 3: Bij ERTMS Level 2 worden seinen langs het spoor vervangen door seinbeelden in de trein. Door ERTMS Hybrid Level 3 geven treinen zelf hun positie aan en kan de detectie in het spoor (geleidelijk) verdwijnen.
  10. Automatic Train Operation: met een aantal goederenvervoerders zijn plannen gemaakt voor het testen met Automatic Train Operation; een soort Smart Cruise Control, vergelijkbaar met de automatische piloot in een vliegtuig. Deze testen zijn gericht op uitvoering in 2018, mogelijk op de Betuweroute als deze buiten dienst is. Dit jaar is in het Verenigd Koninkrijk al een proef gedaan met de Automatic Train Operation.
  11. Metro naar Schiphol: In het kader van OV Toekomstbeeld 2040 zijn mogelijkheden in beeld gebracht voor integratie van het stadsgewestelijk en landelijk spoorvervoer. Zoals het doorrijden met de metro via de Noord Zuid-lijn over het bestaande spoor naar Schiphol.

 

ProRail heeft een speciale website gemaakt, waarin 2016 in woord en beeld wordt samengevat. Lees hier het jaarverslag van de spoorbeheerder.

 

 

mobiliteitsplatform artikel