Aangepaste buurtbussen kunnen weg weer op

maandag 12 oktober 2020

Met kuchschermen, een extra dakventilator en actieve HEPA-luchtfilters kunnen buurtbussen weer de weg op. Dat blijkt uit TNO-onderzoek in opdracht van branchevereniging OV-NL. Het streven is om de ruim 350 buurtbussen in november weer de weg op te hebben.

De ruim 350 buurtbussen in Nederland staan al sinds maart 2020 stil. De chauffeurs, vaak oudere vrijwilligers, behoren tot de risicogroep waardoor de kans op besmetting risicovol werd gedacht. Bij reguliere 12-meterbussen en 18-meter geledebussen kon in eerste instantie de voordeur dicht blijven, waardoor chauffeurs voldoende afstand konden houden. Bij de kleinere buurtbussen is dat onmogelijk.

In augustus concludeerde TNO al dat bij reguliere bussen en trams de voordeur weer open kan als kuchschermen worden geplaatst. Uit aanvullend onderzoek blijkt nu dat met kuchschermen, ventilatie-units en actieve luchtfiltering ook de buurtbussen weer op verantwoorde wijze de weg op kunnen.

Planning

Alle ov-bedrijven gaan de aanpassingen aanbrengen, laat OV-NL weten. Het streven is om in november alle buurtbussen omgebouwd te hebben. Vervoerders zijn afhankelijk van leveranciers van materialen en buurtbusverenigingen zijn afhankelijk van de vrijwilligers, waarvan een groot deel tot de risicogroep behoort. Veel buschauffeurs willen wel graag weer gaan rijden, stelt OV-NL.

Daarom gaan de ov-bedrijven in gesprek gaan met buurtbusverenigingen en opdrachtgevers over de wijze en het moment van opstarten. Per regio kan een andere startdatum gaan gelden, die zelfs per buurtbuslijn kan verschillen.

Lees verder

OV-chipkaart vervangt sleutel bij deelfiets NS

11 jan om 13:52 uur
NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets, dat opent met de OV-chipkaart. Station Apeldoorn had op 11…
Lees verder »

‘Vervoerders, saneer je netwerk niet kapot’

15 dec 2020
Als vervoerders teveel bezuinigen op personeel en materieel, rijden ze in het post-coronatijdperk met een gat in…
Lees verder »

Impuls waterstofeconomie Gelderland: 10 waterstofbussen in de Achterhoek/regio Zutphen

25 nov 2020
Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten deel te nemen aan een Europees programma voor stimulering van…
Lees verder »

Waterstof vs. batterij: niet óf óf, maar én én

24 nov 2020
Dieselbussen lijken inmiddels taboe in het Nederlandse ov. Een batterijbus is inmiddels even rendabel als een…
Lees verder »

Nieuw Brabants ov-systeem kost 1 miljard

10 nov 2020
Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen een nieuw ov-concept, De Brainportlijn, ontwikkelen.…
Lees verder »

‘De meerwaarde van EvoBus wordt gezien’

2 nov 2020
Daimler Buses, jarenlang marktleider in de dieselindustrie, wil de elektrische bussenmarkt veroveren. Volgens…
Lees verder »

Van rookpaal naar laadpaal voor e-bikes

27 okt 2020
Vanaf oktober 2020 zijn alle stations in Nederland volledig rookvrij. Dat maakt de huidige rookpalen overbodig.…
Lees verder »

Zero Emissie Conferentie

23 okt 2020
De Nederlandse ov-sector kan trots zijn op de huidige zero emissie busvloot. Maar wat is de volgende stap? Wat…
Lees verder »