Aanpassingen spoor Geldermalsen voor hoogfrequent spoorvervoer

woensdag 17 februari 2016
timer 2 min
Staatsecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu), burgemeester De Vries van Geldermalsen en wethouder Van Maanen hebben afspraken gemaakt over de aanpassingen aan het spoor binnen de gemeente Geldermalsen. Zo krijgt het station Geldermalsen twee extra perrons en wordt de huidige loopbrug bij het station vervangen door een tunnel. De aanpassingen maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), om meer intercity's en stoptreinen te kunnen laten rijden.

Naast de twee extra perrons en de tunnel bij station Geldermalsen, wordt in Tricht voor de MerwedeLingelijn een afzonderlijk (derde) spoor aangelegd. De bestaande overwegen in Tricht worden vervangen door drie onderdoorgangen, waarvan er één in de aan te leggen nieuwe Randweg komt te liggen. Ook worden er geluidschermen geplaatst en worden er maatregelen genomen om de trillingshinder te verminderen. Het Rijk trekt hier 142,5 miljoen voor uit en de gemeente Geldermalsen betaalt hier 3,5 miljoen aan mee. 

 

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

De aanpassingen aan het spoor in Geldermalsen maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dat is een groot investeringsprogramma van de rijksoverheid om meer intercity’s en stoptreinen te kunnen laten rijden. Daardoor kunnen reizigers binnen tien minuten op de trein stappen. Met de aanpassingen in Geldermalsen kunnen tussen Amsterdam en Eindhoven elk uur zes intercity’s rijden, en tussen Utrecht en Geldermalsen zes stoptreinen.

 

Daarnaast blijft er ruimte voor twee goederentreinen en voor de stoptreinen van en naar Dordrecht, waarvoor op het station Geldermalsen een apart perron wordt gerealiseerd. Ook de lijn van en naar Tiel krijgt een apart perron. De extra treinen zijn nodig om aan de groeiende vraag naar spoorvervoer te voldoen.

 

Definitieve plannen

Het maatregelpakket is vorig jaar zomer door de gemeenteraad van Geldermalsen behandeld en geaccordeerd. Inmiddels vinden er gesprekken plaats met omwonenden over hoe de spooraanpassingen er precies uit komen te zien. In de zomer van 2016 vindt inspraak over de uitvoeringsplannen plaats. De definitieve plannen worden in het Tracebesluit in 2017 vastgelegd. De werkzaamheden zelf starten in 2019 en zijn eind 2021 klaar.

De aanpassingen aan het spoor zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).