"Alternatief OV-plan mist samenwerking"

dinsdag 1 juni 2010
timer 4 min
'Alternatief OV-plan FMN mist samenwerking' De Federatie Mobiliteitsbedrijven (Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia) heeft een alternatief OV-plan gepresenteerd waarin stoptrein, bus, tram en metro worden geïntegreerd in één regionaal netwerk met één opdrachtgever. De grootste bond voor vervoersmedewerkers, CNV Vakmensen, vindt het plan niet afdoende.
'Alternatief OV-plan mist samenwerking'


Alternatief OV-plan


In haar Alternatief OV-plan stelt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland dat het OV beter, goedkoper en milieuvriendelijk kan. Hieronder de belangrijkste punten in het plan:
- Voer intermodale netwerken verder door in aanbestede gebieden. Haal een selectie van relevante stoptreinen uit het hoofdrailnet, decentraliseer en integreer deze in grootstedelijke en regionale intermodale netwerken onder verantwoordelijkheid van één opdrachtgever. (winst jaarlijks 215 miljoen)
- Stem vraag naar en aanbod van openbaar vervoer beter op elkaar af.
- Besteed het intercitynetwerk aan. (winst jaarlijks 160 miljoen) Stem de regionale netwerken en het intercitynetwerk optimaal op elkaar af. Laat vervoerders en nationale en regionale overheden nauw samenwerken.
- Gebruik een belangrijk deel van de besparingen voor de noodzakelijke investeringen in spitsvervoer, doorstroming van het openbaar vervoer, sociale veiligheid, intermodale reisinformatiesystemen en P&R. Verbeter hiermee de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van de auto.
- Besteed het openbaar vervoer in de drie grote steden aan en richt hier nieuwe netwerken in die volledig geïntegreerd zijn met het rail- en streekvervoer. De betere afstemming van vraag en aanbod verhoogt de efficiency van het netwerk en leidt tot een betere invulling van de behoeftes van de reizigers.

Niet goed genoeg


“Het alternatief OV-plan dat de vervoersondernemingen binnen de Federatie Mobiliteit Nederland vanochtend presenteerden verdient een nog beter alternatief. Dat van de samenwerking met álle betrokken ondernemingen in het openbaar vervoer”, reageert bestuurder Wyb Kusters van CNV Vakmensen op het plan. “Het nu gepresenteerde plan leidt vermoedelijk slechts tot een enorme stammenstrijd met louter verliezers. En dat terwijl winst voor reizigers juist het oogmerk is.”


'Winst als oogmerk, niet de reiziger'


Het samenwerken van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia is op zich grote winst naar de mening van Wyb Kusters. “Deze ondernemingen willen het openbaar vervoer substantieel verbeteren. En dat ze daarvoor met dit plan de discussie openen vind ik positief. Maar wat deze bedrijven nu beogen is vooral snoepen van de grote taart die openbaar vervoer in Nederland heet. Ze willen het liefst het vervoer van GVB, HTM en RET én alle stoptreinen in Nederland onder eigen vlag uitvoeren. En daarmee concurrenten winst afpakken. En dat onder de noemer dat zij het vervoer van bus en trein in steden en regio's beter op elkaar kunnen afstemmen. Dat laatste is echter maar ten dele waar.”


Gooi boeken en reistabellen open


Kusters doelt daarmee op de successen in het verleden van regionale multimodale (bus/tram/trein) vervoersbedrijven waarbij het reizigersaantal aanzienlijk groeide. Dit door betere aansluiting van vervoerslijnen en –tijden. “Maar die aansluitingen werken slechts regionaal. Bij de grenzen van vervoersconcessies zul je toch ook de aansluiting moeten zoeken met de vervoerslijnen en –momenten van de uitvoerder in de naastgelegen vervoersregio. En in plaats van het opdoeken van stadsvervoerders als HTM, GVB en RET en de stoptreindiensten van NS – waarbij een grote stammenstrijd met veel onrust onder werknemers niet zijn uit te sluiten – kun je veel beter kiezen voor samenwerking met die bedrijven. Gooi de boeken open én de reistabellen. En zorg samen voor een efficiënter werkend openbaar vervoer.”

Samenwerken met NS


Kusters adviseert de FMN niet te verwachten dat de rijksoverheid hen de NS-kernnetwerkconcessie in handen zal geven. Kusters: “Ga met NS samenwerken in plaats van er marktaandeel van af te snoepen. Met een hoog-frequente treininzet is er veel mogelijk. Als je dat doet voorkom je grote problemen met cao-wisselingen van medewerkers en het morrelen aan arbeidsvoorwaarden. Dat levert namelijk vooral trammelant op en dat kan niet het oogmerk zijn van een alternatief OV-plan. Het gaat om de win/win, voor reiziger, overheid én vervoersondernemingen. Dat is met multimodale concessies het beste mogelijk, dat is inderdaad al eerder gebleken.”

Lees hier het hele interview met Wyb Kusters van CNV vakmensen.

Download hier het Alternatief OV-plan van de FMN.

Terug naar overzicht nieuws >>>