Amsterdam wil ov niet aanbesteden

maandag 22 maart 2010
timer 2 min
Amsterdam wil OV niet aanbesteden 'Kwaliteit en kosten komen in het geding als het Amsterdamse openbaar vervoer toch openbaar moeten worden aanbesteed', aldus de Stadsregio Amsterdam. De aanbestedingsplicht wordt weer van kracht, omdat door de val van het kabinet 'de huidige wetgeving maatgevend' is.
Amsterdam wil ov niet aanbesteden

 

'Op losse schroeven'


De Stadsregio - verantwoordelijk voor het OV in de zestien gemeenten rond de stad - is in vergevorderde onderhandeling met het GVB over een nieuw contract dat 28 miljoen euro per jaar goedkoper uitvalt dan de huidige overeenkomst. Ook zal het GVB daarvoor méér trams, bussen en metro's laten rijden. Daarmee gaat de Stadsregio er net zoveel op vooruit als andere regio's elders in het land na openbare aanbesteding. Die 'inbestedingswinst' van twintig procent komt nu op losse schroeven te staan, waarschuwt de Stadsregio.

Gevolgen Noord/Zuidlijn


Dat geld zou door de Stadsregio weer geïnvesteerd worden in werkplaatsen en nieuw materieel voor de Noord/Zuidlijn. Ook vreest de Stadsregio voor verlies aan kennis en ervaring, als het GVB wordt ingeruild voor een andere vervoermaatschappij: 'De gevolgen voor dit project, dat al vele tegenslagen heeft gekend, zijn daarom groot.'

Val van kabinet


De Tweede Kamer verklaarde de aanbestedingsplicht voor het stadsvervoer vorige week tot 'controversieel'. Het onderwerp moet daarom worden overgelaten aan het volgende kabinet, terwijl het huidige kabinet al sinds 2007 voornemens was een uitzondering te maken voor de grote steden. De de val van het kabinet dreigt nu roet in het eten te gooien. De aanbestedingsplicht wordt weer van kracht, omdat 'de huidige wetgeving maatgevend' is, zo schreef minister Camiel Eurlings (Verkeer) vorige week aan de Tweede Kamer.

Juridische en financiële risico's


Aanbesteding van een complex tramnetwerk als het Amsterdamse is niet onmogelijk, erkent de Stadsregio. Wel is het nog maar één keer gedaan, in Melbourne. Daardoor dreigen 'juridische en financiële risico's' voor de Stadsregio. Door de langjarige samenwerking met het GVB weten gemeente en Stadsregio nu precies waar ze aan toe zijn. Een nieuwe partner zal alle mogelijke risico's willen afdekken. Alleen al omdat daaronder ook het bruikleen van de depots, de werkplaatsen en het rijdend materieel vallen, verwacht het Stadsregio daar veel onrust van, terwijl de onderhandse gunning aan het GVB al in augustus voltooid kan zijn.

Lees ook:

'OV Amsterdam goedkoper bij aanbesteding.'