Automonteur vreest zelfrijdende auto

vrijdag 3 februari 2017
timer 2 min
Volgens minister Schultz van Haegen kan de zelfrijdende auto Nederland op de kaart zetten. Maar niet iedereen is zo enthousiast over de technologie: monteurs zijn bang dat de tijd van 'sleutelen met de steeksleutel' voorbij is en vrezen voor de ontwikkelingen in hun branche.

Dit blijkt allemaal uit de documentaire ‘De Autovakmannen’ die 9 februari in première gaat, waarin filmmaker Gwen Jansen de verkeersminister anderhalf jaar volgt. Tijdens een Europese Top van verkeersministers werd in 2016 afgesproken dat alle lidstaten al in 2019 gereed moeten zijn voor auto’s zonder bestuurder. 

 

Ook worden andere mensen uit de autobranche gevolgd in de docu. Door technologische ontwikkelingen veranderen auto’s steeds meer in rijdende computers, waardoor ook de wijze van onderhoud en reparatiemogelijkheden veranderen. De branche ziet de zelfrijdende auto rap op zich afkomen.

Voordelen

Volgens minister Schultz van Haegen lost de zelfrijdende auto veel verkeersproblemen op. “Als auto’s met elkaar communiceren, benutten we de bestaande wegen beter en kan het verkeer beter doorstromen. Dat is goed voor onze economie”, zegt zij. Ook biedt het een positieve bijdrage aan verkeersveiligheid: bij ongeveer 90% van de ongelukken is er sprake van menselijk falen.

Verandering

Maar ook blijkt uit de documentaire dat de automonteurs het lastig hebben: zij staan door de ontwikkelingen voor een steeds grotere uitdaging. “Eigenlijk zie je dit in heel veel sectoren gebeuren. Door alle robotisering en automatisering verdwijnen er complete beroepsgroepen. Een aantal mensen doet er alles aan om voorop te blijven lopen en sommigen denken dat het allemaal zo’n vaart niet loopt. En wéér anderen zien hun toekomst in het autovak somber in”, aldus filmmaker Gwen Jansen. 

De documentaire

De documentaire gaat 9 februari in première in CineMec in Ede en is vanaf 10 februari in meerdere bioscopen en filmhuizen te zien. De première vormt de landelijke aftrap voor een grootschalige bioscooptour ‘Wheels, guts & glory’ in Nederland.

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »