Autonoom vervoer als "first & last mile"-oplossing in Singapore

donderdag 16 juni 2016
timer 4 min
In de toekomst moet Singapore een 'car-lite society' zijn: een geïntegreerd systeem van mobiliteitsoplossingen, zonder eigen auto's, maar met openbaar vervoer en zelfrijdende voertuigen. In de juni-editie van Verkeer in Beeld - thema (C-)ITS, verschijningsdatum 28 juni - staat een interview met Susan van Boxtel, Innovatie Attaché voor het ministerie van Economische Zaken op de Nederlandse Ambassade in Singapore en ook in Maleisië, over deze ambitie, de Singaporese visie op autonoom vervoer en de samenwerking tussen Nederland en Singapore op dit vlak. Nu alvast een voorproefje op dit artikel.

Singapore, een kleine, dichtbevolkte stadstaat in Zuidoost-Azië: ruim 5,5 miljoen inwoners op zo’n 700 vierkante kilometer. De overheid heeft er een sterke visie op leefbaarheid en blinkt uit in verzorging van de openbare ruimte, die relatief schoon en zeer veilig is, met veel aandacht voor groen. “Waar veel Aziatische steden problemen hebben met de infrastructuur en mobiliteit, heeft Singapore nauwelijks files”, vertelt Van Boxtel. “Dit komt door een actief ontmoedigingsbeleid van privaat autobezit, dat simpelweg te duur is voor de meeste mensen. Het openbaar vervoer van metro’s, bussen en taxi’s biedt hier een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor.” In de zogenoemde ‘car-lite’ ambitie voor de toekomst van Singapore is dan ook een grote rol weggelegd voor openbaar vervoer: “Maar ook voor het stimuleren van actieve mobiliteit, dus fietsen en wandelen, én er is een grote rol voor zelfrijdende voertuigen voorzien.”

 

Mobility as a Service

Singaporese beleidsmakers zien vooral mogelijkheden voor autonoom vervoer binnen de Mobility as a Service-oplossing: “Dit past helemaal in de trend van de deeleconomie in Singapore. De zelfrijdende auto is pas interessant als deze de taxichauffeurs kan vervangen. Autonoom vervoer wordt hierbij gezien als aanvulling op het openbaar vervoer: een ‘first & last mile’-oplossing. Op deze manier kun je – theoretisch gezien – ruimte voor parkeerplaatsen besparen.” Volgens Van Boxtel wordt nog tien procent van de schaarse ruimte “verspild” aan wegen en parkeerplaatsen: “Terwijl het openbaar vervoer-netwerk uitstekend is.”

 

Per dag reizen twee miljoen passagiers met de metro en de komende jaren blijft Singapore het metronetwerk uitbreiden met meer treinen, extra stations op bestaande lijnen en additionele lijnen. Daarnaast wordt fietsen steeds populairder in de stadstaat en is het streven om 700 kilometer fietsinfrastructuur aan te leggen voor 2030 en om het aantal stallingsplaatsen drastisch uit te breiden. “Maar – naast dat het tropische klimaat niet per se gunstig is voor fietsers en voetgangers – zijn de infrastructuur en het beleid ook nog niet op deze doelgroep gericht. Op internet en in de kranten is een levendige discussie gaande over de wet- en regelgeving voor fietsers, bijvoorbeeld over de plek van fietsers: horen zij op de stoep of op de weg?”

 

Verder lezen?

Wilt u verder lezen, onder meer over wat Nederland van Singapore kan leren op dit gebied en vice versa? Het volledige interview met Susan van Boxtel is te lezen in Verkeer in Beeld editie 3, die 28 juni op de deurmat valt en dan ook in te zien is in de online bibliotheek. Wilt u Verkeer in Beeld lezen maar bent u nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden!

 

Verkeer in Beeld 3 - thema (C-)ITS

De juni-editie van Verkeer in Beeld heeft als thema (C-)ITS. In deze editie artikelen over onder andere de volgende projecten: de Landelijke Ronde Tafels voor Smart Mobility (aan de hand van Spookfiles A58 en de C-ITS Corridor), 076-mijdt in Breda, de Blauwe Golf in Noord-Holland en het 5Groningen-programma. Verder geeft psycholoog en jurist Herbert Korbee zijn visie op dit thema en neemt Lindy Molenkamp, hoofd eenheid Wegen en Kanalen bij de provincie Overijssel, een stelling in over de positie van wegbeheerders omtrent C-ITS.

Op de One-North Campus in Singapore testen onderzoeksinstituut A*STAR en onderzoekssamenwerking SMART hun autonome voertuigen op de openbare weg. Foto door: Susan van Boxtel

Lees verder

Samen veilig op 1,5 meter afstand

25 sep om 16:24 uur
Nederland zoekt stap voor stap zijn weg terug uit de intelligente lockdown. Dit leidt tot een toename van…
Lees verder »

Prinsjesdag: 1,9 miljard euro voor wegen en spoor

15 sep om 15:52 uur
De komende jaren geeft het ministerie van IenW 1,9 miljard euro uit voor onderhoud en vervanging van wegen, spoor…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »

Nationale Omgevingsvisie geeft meer ruimte aan Rijksoverheid

14 sep om 11:29 uur
De Nationale Omgevingsvisie is toegezonden aan de Tweede Kamer. De Nationale Omgevingsvisie, kortweg NOVI, geeft…
Lees verder »

Fietsen binnenkort verboden in deel centrum Den Haag

13 aug om 15:44 uur
Na de zomer is fietsen in een groot deel van de Haagse binnenstad verboden tussen 11:30 en de sluitingstijd van de…
Lees verder »

Nijmegen neemt maatregelen voor betere luchtkwaliteit

29 jul om 11:05 uur
Nijmegen neemt maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Zo worden er meerdere zero-emissiezones…
Lees verder »

Pilot N201: vrachtverkeer sneller en schoner dankzij iVRI’s

20 jul om 11:06 uur
Gedurende zes weken vóór de coronacrisis werd op de N201 over een traject van 14 kilometer van en naar Mijdrecht…
Lees verder »

Zo blijft Amsterdam Zuidoost bereikbaar

7 jul om 12:08 uur
Om Amsterdam Zuidoost de komende jaren bereikbaar te houden, zet het initiatief ZO Bereikbaar in op groen en…
Lees verder »