Business case niet altijd doorslaggevend voor duurzame city logistics

maandag 7 april 2014
timer 3 min
Slimmere en schonere stedelijke distributie staat volop in de belangstelling. Om de stad leefbaar te houden en ook economisch duurzaam te kunnen blijven opereren worden veel initiatieven ontplooid: van elektrische vrachtauto's tot aan vervoer over water en van bundeling aan de rand van de stad en tot aan afhaalpunten voor pakketjes die via internet besteld zijn. In opdracht van de Amsterdam Economic Board/Kamer van Koophandel Amsterdam onderzocht Decisio de kansrijkheid en opschaalbaarheid van een aantal projecten op het gebied van duurzame city logistics in de metropoolregio Amsterdam.

Kansrijkheid en opschaalbaarheid: afhankelijk van randvoorwaarden

Uit onderzoek van Decisio blijkt dat de efficiëntie en duurzaamheid van de stedelijke distributie sterk afhankelijk is van verschillende randvoorwaarden. Deze kunnen technisch van aard zijn, bijvoorbeeld de beschikbaarheid van geschikte elektrische voertuigen en ICT-toepassingen. Ze kunnen ook te maken hebben met de ruimtelijk-fysieke inrichting, bijvoorbeeld als het gaat om overslagcentra aan de rand van de stad of vervoer over water. Verder spelen juridische aspecten als aansprakelijkheid en aanbestedingsrecht een rol. En niet in de laatste plaats zijn de wil en de mogelijkheden om samen te werken in de logistieke keten of zelfs met concurrenten belangrijke voorwaarden.

 

Businesscase niet altijd doorslaggevend

Opvallend is dat de business case zeker niet altijd doorslaggevend is. Oftewel: gebrek aan financieel voordeel is zeker niet de enige reden om stedelijke distributie niet duurzaam te organiseren. Er zijn voorbeelden van initiatieven waar met duurzame distributie juist financiële besparingen gerealiseerd kunnen worden, maar die vanwege andere redenen (zoals gebrek aan bereidheid tot samenwerking) toch niet verder ontplooid worden. Er is geen partij die invloed heeft op al de bepalende randvoorwaarden en dus is er een taak weggelegd voor zowel overheden als het bedrijfsleven en kennis- en onderwijsinstellingen. De actie-agenda die Decisio opstelde, bevat dan ook concrete handvaten voor alle partijen om de efficiëntie en duurzaamheid van stedelijke distributie verder op te pakken.

 

Grote kansen onder meer voor bouwlogistiek

Grote kansen liggen er op het gebied van bouwlogistiek, detailhandel, e-commerce, horeca en afval- en retourstromen. Bouwlogistiek vertegenwoordigt 40 à 60 procent van de goederenstromen in steden en is dus een belangrijk segment. Afval- en retourstromen zijn interessant met het oog op de ontwikkeling naar een circulaire economie. De detailhandel en e-commerce veranderen in hoog tempo, wat volop kansen voor nieuwe, duurzame logistieke concepten biedt.

 

‘Koplopers’ gaan 17 april aanstaande van start

De Kamer van Koophandel start in april met de oprichting van een “koplopersgroep” voor duurzame vervoerders in de regio Amsterdam. De kick-off is gepland op 17 april 2014. Meer informatie >>

Smart Grid