Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

maandag 23 maart 2020
timer 4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten. De verzamelde gegevens worden gebruikt voor een microsimulatie van de omgeving.

De gemeente Castricum schakelde Parkeagle in voor een spoedklus rondom het station en in het centrum. “De gemeente had op korte termijn data nodig om verkeersmodellen mee te onderbouwen”, vertelt Juriaan Karsten van Parkeagle. “Er is veel treinverkeer rondom het station, iedere vijf minuten gaat de slagboom bij de overgang naar beneden. De gemeente wilde graag weten wat de impact hiervan is op het aantal verkeersbewegingen in het centrum.” Dennis Dieleman van de gemeente Castricum voegt eraan toe: “De gegevens worden gebruikt voor een microsimulatie van de omgeving. Hebben de maatregelen die we nemen ook echt effect op de doorstroming van het verkeer in het centrumgebied? Er ontstaan onveilige situaties op de overgangen omdat de doorstroming van het verkeer niet goed is en auto’s op spoorwegovergangen stilstaan.” Telslangen waren voor de gemeente geen optie. “We hebben helaas te maken met veel vandalisme in het centrum, de slangen worden soms gesloopt door jongeren. Daarnaast ervaren bewoners soms overlast van telslangen omdat deze lawaai maken. Met de sensoren van Parkeagle, die met het blote oog nauwelijks te zien zijn, heb je daar geen last van.”

Accuraat

In zes uur tijd plaatste Parkeagle in totaal 23 sensoren op belangrijke toegangswegen rondom het station en in het centrum. De telsensoren kunnen in twee richtingen verkeer te tellen en zijn zeer accuraat. Dit zorgt ervoor dat sensoren op een éénrichtingsweg geplaatst kunnen worden of bij een smalle doorgang met verkeer van beide kanten. “Parkeagle geeft aan dat de data 99.8 procent accuraat is”, vertelt Dieleman. “De data die is ontsloten door de sensoren komt overeen met eerdere tellingen die we hebben laten verrichten. Ik geloof zeker dat de data van Parkeagle zeer accuraat is.”

Parkeagle is verantwoordelijk voor de installatie en totale ontzorging. Nadat de sensor in de weg zit, blijft hij daar tien jaar zitten. Zo kan de afnemer een heel netwerk aan tellers opbouwen waar zij alleen betalen voor afname van metingen. Karsten: “Gemeenten betalen 195 euro voor tellingen van één week. De sensoren plaatsen we voor een periode van tien jaar. Wil je maar twee weken per jaar meten, dan worden de sensoren alleen in die periode aangezet. Voor de andere weken hoeft de gemeente niks te betalen.” 

Dashboard

De sensordata wordt direct naar het internet verzonden en zo hoeft een gemeente dus nooit op locatie te zijn om de data op te halen. Karsten: “Je kunt real-time alles aflezen via een dashboard. We werken samen met gemeenten aan de verfijning van onze dashboards. We werken nu voor negen gemeenten, waaronder Rotterdam en Den Haag. Omdat iedere gemeente specifieke data wil ontsluiten via de sensoren moeten we de dashboards daarop aanpassen.” De verzamelde verkeersgegevens zijn zowel real-time als ook op historische basis uit te lezen.

 

Naast verkeersbewegingen wordt er hard gewerkt aan nieuwe toepassingen voor het slimme systeem van Parkeagle. “Bijvoorbeeld dat de sensoren ook snelheid kunnen meten en de temperatuur van het wegdek. Zo kan een gemeente precies zien wanneer er gestrooid moet worden”, aldus Karsten. De sensoren worden continu doorontwikkeld, zegt Karsten. “We willen graag het Apple van de parkeerwereld zijn. Ieder jaar een beter product om mobiliteitsvraagstukken met data en slimme technologie op te lossen.”


In Castricum zijn ze tevreden over de samenwerking met Parkeagle. “Het grote pluspunt van Parkeagle is vooral dat de sensoren tien jaar in de grond blijven zitten. Je kunt ze altijd weer aanzetten voor een telling. We zijn zo tevreden dat we het gebied waarin geteld wordt nu willen uitbreiden.”

Smart Parking

Parkeagle begon in 2016 met het intelligente parkeersensorennetwerk. Karsten: “Smart Parking is een slimme oplossing die bestuurders helpt met het vinden van een parkeerplaats door toegang te geven tot de actuele bezettingsgraad via een mobiele app of digitale verkeersborden. Onze slimme sensoren in de grond meten hoeveel voertuigen er geparkeerd staan op een parkeerplaats of in een garage.” Bestuurders worden door de app naar beschikbare parkeerplaatsen begeleid,  doordat de slimme parkeersensoren precies weten welke ruimtes beschikbaar zijn. Steden worden zo leefbaarder, veiliger en raken minder verstopt.

 

Lees verder

Corona-update: Busvervoer Nederland vreest faillissementen

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze…
Lees verder »

Nieuw verkeersmodel voor gemeente Groningen

23 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Sweco en 4Cast gaan een nieuw verkeersmodel voor de gemeente Groningen ontwerpen. Hiervoor maken ze gebruik van…
Lees verder »

VVN stelt verkeersexamen uit

23 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Veilig Verkeer Nederland stelt het verkeersexamen uit. Het examen was gepland op 30 maart, 31 maart en 2 april.…
Lees verder »

Nationaal verkeerskundecongres 2020

17 mrt om 14:54 uurtimer2 min
De voorbereidingen voor het Nationaal verkeerkundecongres 2020 zijn begonnen. Om het programma samen te stellen is…
Lees verder »

Intertraffic 2020 verplaatst naar 2021

17 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De tweejaarlijkse internationale mobiliteitsbeurs Intertraffic is verplaatst van maart 2020 naar 23-26 maart 2021…
Lees verder »

Alle snelheidsborden op snelwegen aangepast

16 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Rijkswaterstaat is klaar met het vervangen van de snelheidsbebording langs snelwegen.
Lees verder »

Een digitale collega voor verkeersveiligheid

10 mrt om 01:00 uurtimer4 min
Verkeersveiligheid staat weer hoog op de agenda en de hoeveelheid data groeit zo snel dat wij zelf al spreken over…
Lees verder »

Adviseur Verkeer

4 mrt om 01:00 uurtimer5 min
Ben jij specialist op het gebied van verkeer en zoek je een uitdagende functie waarbij je een bijdrage levert aan…
Lees verder »