Compacte auto niet veilig genoeg

woensdag 15 augustus 2018
timer 2 min
Kleinere auto's bieden onvoldoende bescherming bij verkeersongevallen. Vooral het gordelsysteem en de werking van de airbag laat te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse onderzoeksbureau ADAC.

Auto’s botsen bijna nooit met het hele front bij een ongeval. Dit was voor de ADAC aanleiding om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van een crash bij een kleine overlap van de voertuigen, zo schrijft de Stentor.

Het onderzoek

Voor de crashes werden twee voertuigen gebruikt. De voertuigen, die weinig overlap hebben aan de voorzijde, botsten in het onderzoek met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur op elkaar. Voor het onderzoek zijn de volgende modellen gebruikt: Skoda Citigo, Renault Twingo en Toyota Aygo. 


Dit type testscenario komt niet voor in gestandaardiseerde laboratoriumtests, maar wordt door de Duitse tegenhanger van de ANWB wel als zeer zinvol ervaren. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat auto’s in 18 procent van de ongevallen botsen met een kleine overlap. Het risico om bij dit soort ongelukken ernstige verwondingen op te lopen ligt ongeveer tien procent hoger dan bij ander soort frontale botsingen.

Skoda komt goed weg

De Skoda Citigo kwam als winnaar uit de test: het passagierscompartiment gaf de doorslag. Het bleek bijzonder stabiel te zijn in vergelijking met dat van andere typen kleine auto’s. Zo vertoonden de Renault Twingo en Toyota Aygo verschillende vervormingen van de eerste raamstijl en dorpel, ondanks dat het ongeval een relatief lage impact had. Overigens bleken de gordel en airbags onvoldoende te functioneren bij deze modellen. Waar de Skoda Citigo met een ‘goed’ werd beoordeeld, kregen de Renault Twingo en Toyota Aygo niet meer dan een ‘voldoende’. 

Verbetering noodzakelijk

Hoewel de modellen een voldoende of hoger scoren, pleit de ADAC voor verbetering. Vooral bij de Toyota Aygo is levensgevaar zeer waarschijnlijk gezien de vervormingen die de auto laat zien bij relatief kleine botsingen. De borststreek van de inzittende is bij geen van de drie modellen voldoende beschermd. Volgens de ADAC zouden de airbag-systemen moeten worden aangepast en de veiligheidsgordelsystemen verbeterd. 


Lees hier de verdere details over het onderzoek.

 

Lees verder

Zo blijft Amsterdam Zuidoost bereikbaar

7 jul om 12:08 uur
Om Amsterdam Zuidoost de komende jaren bereikbaar te houden, zet het initiatief ZO Bereikbaar in op groen en…
Lees verder »

KNMV: Maatregelen rond pasen mogen geen precedent scheppen

7 apr om 16:27 uurtimer1 min
Het belooft mooi weer te worden tijdens het aanstaande paasweekend. Ook motorrijders maken daar graag gebruik van…
Lees verder »

Rapport: Mobiliteits(on)geluk - op weg naar sociale alliantie mobiliteit

7 apr om 10:57 uurtimer10 min
Martijn van der Sluijs (Goudappel Coffeng) schreef in opdracht van de provincie Overijssel het rapport '…
Lees verder »

Corona-update: Busvervoer Nederland vreest faillissementen

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze…
Lees verder »

VVN stelt verkeersexamen uit

23 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Veilig Verkeer Nederland stelt het verkeersexamen uit. Het examen was gepland op 30 maart, 31 maart en 2 april.…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

Intertraffic 2020 verplaatst naar 2021

17 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De tweejaarlijkse internationale mobiliteitsbeurs Intertraffic is verplaatst van maart 2020 naar 23-26 maart 2021…
Lees verder »

Een digitale collega voor verkeersveiligheid

10 mrt om 01:00 uurtimer4 min
Verkeersveiligheid staat weer hoog op de agenda en de hoeveelheid data groeit zo snel dat wij zelf al spreken over…
Lees verder »