De vitale stad weer een stap dichterbij

maandag 8 januari 2018
timer 3 min
Als de kwaliteit van de openbare ruimte een bepalende succesfactor is in de stedelijke economie, hoe bevorder je die kwaliteit dan en in welke aspecten uit zich die kwaliteit in de stad? Negen gemeenten en de NHTV namen een vraagstuk of stelling rond dit thema mee naar de vierde debat-en workshopbijeenkomst 'De Vitale Stad', die Goudappel Coffeng traditioneel organiseerde in het Eye, een vitaal stukje Amsterdam.

Ruim 120 bezoekers bezochten begin november de debatbijeenkomst  Kwaliteit openbare ruimte als succesfactor in de stedelijke economie’ in de debatserie ‘De vitale Stad’. Bas Govers, strategisch adviseur bij Goudappel Coffeng leidde de bezoekers door een werkprogramma dat startte met vier inspirerende speeches van Ronald Rijnen, gemeente Eindhoven (Eindhoven Centraal, van versnipperd plein naar spectaculair stationsgebied), Kees van Ommeren, Decisio (Bikenomics en walkonimics, investeren in de stad vanuit economisch perspectief), Christiaan Kwantes, Goudappel Coffeng ( De stad van morgen vraagt om ander verkeersontwerp) en Rients Dijkstra, TU Delft en Maxwan (Ruimte, winst, de toekomst van de straat) 


Daarna verleid
den pitchers van negen gemeenten en van de NHTV met ieder een vraagstuk het publiek om met hun vraagstuk mee te denken. De vraagstukken, die ieder een aspect van de kwaliteit openbare ruimte als succesfactor in de stedelijk economie betreffen, waren als volgt. 1 Breda: Welke elementen uit ‘de Groene Loper’ bepalen het succes en zijn in te zetten bij vergelijkbare opgaves 2. Beverwijk: Wat is nodig voor een vitale binnenstad? 3. Den Haag: Wat is het economisch succes van de Grote Markstraat? 4. Amsterdam: Hoe zorgen we voor een positieve beleving van een tijdelijke situatie? 5. Zevenaar: Hoe maken we verbinding tussen outletcentrum en binnenstad? 6. Ede: Hoe maken we de wegen naar en om het centrum fietsvriendelijker? 7. Haarlem: Hoe maken we de fietsring zichtbaar op straat? 8. Apeldoorn: Wat is de positie van het verkeer in de Apeldoornse binnenstad in 2030? 9. Amsterdam: Hoe houden we de binnenstad vitaal? 10. NHTV: Wat zijn de do’s en dont’s  van virtual reality in het ontwerpproces? 11. Utrecht: Hoe transformeren we een stroomweg naar een verblijfsgebied met belangrijke verkeersfunctie? 

Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 06/2017. Door: Nettie Bakker

Lees verder

KNMV: Maatregelen rond pasen mogen geen precedent scheppen

7 apr om 16:27 uurtimer1 min
Het belooft mooi weer te worden tijdens het aanstaande paasweekend. Ook motorrijders maken daar graag gebruik van…
Lees verder »

Rapport: Mobiliteits(on)geluk - op weg naar sociale alliantie mobiliteit

7 apr om 10:57 uurtimer10 min
Martijn van der Sluijs (Goudappel Coffeng) schreef in opdracht van de provincie Overijssel het rapport '…
Lees verder »

Corona-update: Busvervoer Nederland vreest faillissementen

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

VVN stelt verkeersexamen uit

23 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Veilig Verkeer Nederland stelt het verkeersexamen uit. Het examen was gepland op 30 maart, 31 maart en 2 april.…
Lees verder »

Intertraffic 2020 verplaatst naar 2021

17 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De tweejaarlijkse internationale mobiliteitsbeurs Intertraffic is verplaatst van maart 2020 naar 23-26 maart 2021…
Lees verder »

Een digitale collega voor verkeersveiligheid

10 mrt om 01:00 uurtimer4 min
Verkeersveiligheid staat weer hoog op de agenda en de hoeveelheid data groeit zo snel dat wij zelf al spreken over…
Lees verder »

Diesel vooral populair onder Friezen

26 feb om 01:00 uurtimer2 min
Bijna een kwart van de personenwagens in Friesland rijdt op diesel, blijkt uit onderzoek van Independer. Hybride…
Lees verder »