Dronebeelden basis voor nauwkeurige adviezen

woensdag 27 november 2019
timer 2 min
Het komt regelmatig voor: een simulatiemodel waarin geen filevorming optreedt, terwijl dat in de praktijk toch gebeurt. Roelofs ontwikkelde 'Verkeersonderzoek vanuit de lucht', waarbij de verkeersbewegingen tot in het kleinste detail worden bijgehouden. Deze gegevens vormen zeer complete invoergegevens voor de meest nauwkeurige verkeersadviezen.

Tim Adema, hoofd kenniscluster Mobiliteit van Roelofs, vertelt: “Met drones en een speciaal softwarepakket vertalen wij de werkelijkheid op wegvak- en kruispuntniveau, zelfs in strengen, naar een analyseomgeving. Een optimaal middel om het verkeer te kunnen bestuderen: de samenstelling, de herkomst en bestemming, en natuurlijk het gedrag. En de drones hangen op zo’n hoogte, dat ze niet worden opgemerkt. Het onderzoek heeft dus geen invloed op het gedrag van de weggebruiker.”

 

 

De beelden kunnen worden gebruikt voor de voorkant van een project, voor een basiskaart, maar ook achteraf. Bij Roelofs wordt dan de PTV VISSIM software ingezet om de effecten van een verandering nauwkeurig te analyseren. Adema: “Op die manier krijg je de beste resultaten. De lucht- en geluidsgegevens op basis van camerabeelden kunnen we zelfs koppelen met de software van PTV VISSIM. Zo kunnen we met de actuele locatiebeelden ook input leveren voor uitspraken over de geluids- en CO2-effecten, bijvoorbeeld bij voorrang voor doelgroepen bij VRI’s”. 

 

Meer informatie over verkeersonderzoek vanuit de lucht: www.roelofsgroep.nl.
Bezoek ook onze stand op de Vakbeurs Mobiliteit: 2.4.15

 

Dit artikel verschijnt ook in Verkeer in Beeld 5, november 2019.

 

 

 

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »