Duitse trein verliest steeds meer van bus

woensdag 29 oktober 2014
timer 3 min
De oudste concurrent van DB, Interconnex, gooit na 12 jaar de handdoek in de ring, zo meldt OV Magazine. Moederbedrijf Veolia kondigde aan te stoppen met de dienst Leipzig – Berlijn – Rostock. Maar ook bij DB zelf wordt gesneden. Interconnex zegt te veel last te hebben van de concurrentie van de vele busverbindingen die sinds de liberalisering van de busmarkt sterk in opkomst zijn. “We kunnen niet maand na maand rode cijfers schrijven“, aldus moederbedrijf Veolia tegenover de Onsabrücker Zeitung. Eerder stopte HKX ook al met het rijden van open access-intercity's tussen Hamburg en Keulen.

Tolheffing voor busdiensten

Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 14 december is het nu ook gedaan voor Interconnex. Voor elke rit was Veolia 1700 euro aan kosten voor rijpaden en dergelijke kwijt, terwijl de bus zonder tol van de Duitse wegen gebruik kan maken. Veolia pleit dan ook voor een tolheffing op busdiensten.

 

‘Passagiers uit de auto’

Volgens de busbedrijven zijn de langeafstandsbussen niet verantwoordelijk voor de ondergang van Interconnex. “De meeste passagiers die wij vervoeren komen uit de auto”, aldus de directeur van de bond van Duitse busbedrijven. Ze wijst erop dat Interconnex nooit zo winstgevend is geweest als gehoopt en wijt dat vooral aan de concurrentie tussen de spoorbedrijven onderling. Volgens haar zou een tolheffing voor bussen de nog jonge en instabiele markt ernstig verstoren.

 

Hete adem

DB heeft op het spoor met de ICE weer het alleenrecht op een snelle verbinding tussen Leipzig, Berlijn, Rostock en Warnemünde, maar voelt ook de hete adem van de busbedrijven in de nek. Vanaf 2017 zal DB praktisch geen autotreinverbindingen meer aanbieden. In plaats daarvan wordt de auto per vrachtwagen vervoerd. DB zegt ook verlies te lijden op de restauratierijtuigen en nachttreinen, maar het bedrijf is wettelijk verplicht deze aan te bieden. Dat zal DB, weliswaar in sterk uitgeklede vorm, dan ook blijven doen.

 

Cowboymarkt

De Duitse markt voor langeafstandsverbindingen per bus heeft intussen alle kernmerken van een cowboymarkt. De groeicijfers zijn spectaculair – een verdrievoudiging in drie jaar naar 8,1 miljoen passagiers, er wordt keihard geconcurreerd op prijs en de marges zijn laag, waardoor zelfs ondernemingen met grote moedermaatschappijen wankelen. "Een rationalisering van het OV lijkt mij op z'n plaats", reageert Joep Dickhaut van Movinnio. "Daarbij zou geld een rol moeten spelen, waarbij de overheid een zo weinig mogelijk verstorende factor is. Maar ook duurzaamheid en bereikbaarheid van de stadscentra. Is het dan geen idee om P+R's open te stellen of aan te leggen aan de randen van (grote) steden waar IC-bussen aansluiting krijgen op het stedelijke en regionale OV netwerk, op de fiets en op de auto?"


Bron: OV Magazine