Duurzaamheid van mobiliteit: Deelsystemen dienen het collectief

dinsdag 11 december 2018
timer 4 min
“Het moet niet uitmaken wat je sociaaleconomische positie is om van A naar B te komen,” stelt Ufuk Kâhya, wethouder in Den Bosch, reagerend op actuele mobiliteitstrends. “We leven in een interessante transitieperiode waarin nieuwe mobiliteitsoplossingen snel van de grond komen. Belangrijk is dat je de toegankelijkheid tot deze nieuwe diensten goed verspreidt.”

“We leven absoluut in een mooie tijd”, zegt wethouder duurzame mobiliteit, talentontwikkeling en welzijn Ufuk Kâhya van ’s-Hertogenbosch. “Er wordt steeds breder naar duurzame mobiliteit gekeken en het raakt ook de andere thema’s in mijn portefeuille: talentontwikkeling en welzijn. Ik coördineer tevens ‘positieve gezondheid’ en ook daar gaat het om het faciliteren van bewegen in een schone en gezonde omgeving. Deze thema’s zijn als communicerende vaten; een maatregel op het ene vlak heeft impact op het andere vlak.”

Verbindingen leggen

Dat vergt goed sturen? “Vooral verbindingen leggen”, ervaart de wethouder. Het feit dat zijn portefeuilles met elkaar te maken hebben werkt ook ontkokerend, merkt hij, waardoor snel nieuwe ideeën ontstaan. “Je ziet tegelijkertijd een verschuiving van denken in modaliteit naar mobiliteit. Daarnaast gaat het in duurzame mobiliteit steeds minder om snelheid en steeds meer om groen, gezond en comfort. Kâhya noemt het groene transferium in ’s-Hertogenbosch als voorbeeld. “De omgeving is vergroend, er zijn laadpalen met extra gebruiksgemak: met één parkeerkaartje kun je tot vier fietsen lenen. Zo kun je met het hele gezin op de fiets, terwijl de auto oplaadt. Of je gaat met de elektrische bus naar het centrum. Ook dat is al een vorm van mobiliteit als een dienst.”

App voor fietsers

Hiernaast krijgt de verdergaande digitalisering vorm in Den Bosch. Zo is er al Schwung, de app die fietsers al ver van tevoren aankondigt bij het volgende verkeerslicht, of de slimme fietsbel die begint op de lichten bij een gevaarlijke verkeerssituatie. “We komen aan het eind van het arsenaal aan fysieke maatregelen, maar de digitale ontwikkelingen staan nog aan het begin.”

Kâhya reikte op 1 november in de Bossche B5-stad de ‘Inspireer-Brabant Award’ uit aan Pascal van den Noort van Vélo Mondial voor diens Paper ‘Digitaal Hoofdnetwerk Deelfiets’ tijdens het Nationaal verkeerskundecongres. Deelmobiliteit kwam ook ter sprake tijdens een Round-Table-gesprek dat de gemeente organiseerde tijdens de week van de Duurzaamheid in oktober. De wethouder kijkt met plezier terug op dit gesprek met stakeholders en bewoners. “Er kwam een vernieuwend initiatief op tafel om deelmobiliteit toe te laten in de stad zonder dat het tot wildgroei leidt. En ik herinner me dat iemand zei: ‘Als ik verhuis, kan ik dan juist dan ook informatie krijgen?’” Iets om goed over na te denken, vindt de wethouder. “Mensen maken juist op zulke momenten nieuwe keuzes. Net zo goed als wanneer je je rijbewijs haalt. Koop je dan een eigen auto? Of begin je met een deelauto? Het is goed om de alternatieven goed te communiceren.” 

Mobiliteit is toegankelijkheid

Maar mobiliteit gaat, niet in de laatste plaats in het licht van talentontwikkeling, ook heel erg om toegankelijkheid, benadrukt hij. “We moeten daar in onze programma’s heel goed naar kijken. Je ziet dat nieuwe mobiliteitsdiensten in centrumgebieden snel van de grond komen, maar we moeten er tevens voor zorgen dat er bijvoorbeeld ook deelfietsen staan bij de haltes van bussen in de kernen. We moeten vervoersarmoede -een tweedeling in mobiliteit- voorkomen. Het moet niet uitmaken wat je sociaaleconomische achtergrond is om van A naar B te komen. En dat kan hier. Ik heb in de Verenigde Staten gewoond en gemerkt dat je daar in gebieden zomaar geen verse groenten kunt kopen, als je niet mobiel bent.”

Alle partijen moeten goed met elkaar samenwerken. “Dat geldt ook voor de bevoorrading. We moeten alle milieumaatregelen in één systeem onderbrengen. We investeren daarom proactief in deze systemen en faciliteren de opstart.” Overigens niet op een neutrale manier benadrukt Kâhya. “We doen dat op voorwaarde dat de diensten dienen voor het collectief.” De wethouder ziet zichzelf als kartrekker voor duurzame mobiliteit in de breedste zin van het woord, en hoopt dat duurzame mobiliteit na zijn ambtsperiode stevig verankerd is.

Dit artikel verschijnt in het Trendboek Mobiliteit, december 2018.

Lees verder

KNMV: Maatregelen rond pasen mogen geen precedent scheppen

7 apr om 16:27 uurtimer1 min
Het belooft mooi weer te worden tijdens het aanstaande paasweekend. Ook motorrijders maken daar graag gebruik van…
Lees verder »

Rapport: Mobiliteits(on)geluk - op weg naar sociale alliantie mobiliteit

7 apr om 10:57 uurtimer10 min
Martijn van der Sluijs (Goudappel Coffeng) schreef in opdracht van de provincie Overijssel het rapport '…
Lees verder »

Corona-update: Busvervoer Nederland vreest faillissementen

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

VVN stelt verkeersexamen uit

23 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Veilig Verkeer Nederland stelt het verkeersexamen uit. Het examen was gepland op 30 maart, 31 maart en 2 april.…
Lees verder »

Intertraffic 2020 verplaatst naar 2021

17 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De tweejaarlijkse internationale mobiliteitsbeurs Intertraffic is verplaatst van maart 2020 naar 23-26 maart 2021…
Lees verder »

Een digitale collega voor verkeersveiligheid

10 mrt om 01:00 uurtimer4 min
Verkeersveiligheid staat weer hoog op de agenda en de hoeveelheid data groeit zo snel dat wij zelf al spreken over…
Lees verder »

Diesel vooral populair onder Friezen

26 feb om 01:00 uurtimer2 min
Bijna een kwart van de personenwagens in Friesland rijdt op diesel, blijkt uit onderzoek van Independer. Hybride…
Lees verder »