Eurail lanceert digitaal treinticket voor 33 landen

maandag 21 september 2020

Eurail lanceert een mobiele Global Pas, waardoor treinreizigers gemakkelijker, flexibeler en zonder papieren ticket kunnen reizen door de 33 Europese landen. Marketingmanager Nienke Geudeker: “Ik denk dat onze oplossing als goed voorbeeld kan dienen voor grensoverschrijdende ticketing in het reguliere ov.”

Eurail, het bedrijf achter de Interrail Pas, heeft zowel de Eurail en Interrail Global Pas beschikbaar als mobiele pas. Via één app kunnen reizigers hun reis plannen, de ingangsdatum wijzigen en de ticketcontrole in de trein regelen.

Het coronavirus heeft de ontwikkeling van het nieuwe digitale pas niet in de weg gezeten, gaat ze verder. “Het is een lang beslistraject geweest, omdat alle aandeelhouders (meer dan 35 spoorwegmaatschappijen uit 33 landen, red.) ook meewerkten en moesten beslissen. Het zijn onzekere tijden, dat klopt, maar we wilden geen innovatie op de plank laten liggen.”

Sterker nog: de lancering komt misschien juist wel op een goed moment, denkt Geudeker. “Bij ons kunnen reizigers tot elf maanden van tevoren hun ticket kopen en in november starten we een nieuwe promocampagne. Dus dan kunnen reizigers alvast hun tickets boeken voor de zomer van 2021. Zeker in onzekere tijden is het handig om de startdatum te kunnen wijzigen of het ticket om te kunnen ruilen. Ook moeten alle conducteurs in de verschillende landen ermee kunnen werken en eraan wennen.”

Pilot in Italië

In aanloop naar deze lancering, startte Eurail afgelopen juli alvast in Italië met de Italië Pas. Medewerkers van het bedrijf reisden zelf alvast met de digitale pas, om te onderzoeken of alles werkt en wordt begrepen. Geudeker: “Dat ging, ondanks de corona, gewoon zoals gepland. Zo hebben we er nog een aantal kinderziektes uit kunnen halen, voordat we tot de wereldwijde lancering overgingen.”

De digitale pas is nu in webshop van Eurail te krijgen en zal in 2021 ook via de partners te koop zijn, zoals NS International. Ook het papieren ticket zal nog gewoon te gebruiken zijn. “We zagen in Italië dat 92 procent van de reizigers voor de mobiele pas koos, en 8 procent het bij de papieren pas hield. Natuurlijk is er altijd een groep reizigers die het jammer vindt als de oude pas verdwijnt.” Een datum om de papieren variant uit te faseren is er nog niet.

Oplossing voor regulier ov?

De grote kracht achter het ticketingsysteem is dat meer dan 35 spoorwegmaatschappijen commitment hebben getoond bij de ontwikkeling ervan, vertelt Geudeker. Een ontwikkeling die in het reguliere personenvervoer vooralsnog uitblijft. Ze ziet wel veelbelovende ontwikkelingen in het reguliere personenvervoer. “Ik heb de afgelopen maanden nog nooit zoveel berichten voorbij zien komen over nieuwe, internationale verbindingen. En bovendien wordt 2021 het European Year of the Rail. Ik denk dat onze oplossing wel een voorbeeld kan zijn van grensoverschrijdende ticketing. Alle spoorwegen zijn bij ons betrokken, dus ze hebben de kennis al in huis.”

Lees ook: ‘Internationale ticketing moet makkelijker’

Lees verder

Aangepaste buurtbussen kunnen weg weer op

12 okt om 12:14 uur
Met kuchschermen, een extra dakventilator en actieve HEPA-luchtfilters kunnen buurtbussen weer de weg op. Dat…
Lees verder »

Op de sofa bij de verkeerspsycholoog: ov-reizen in coronatijd

25 sep om 16:22 uur
Onze verkeerspsychologen Gerard, Kim en Kirsten schijnen regelmatig hun licht op gedragingen, issues of vreemde…
Lees verder »

Het ov is weer oké voor de reiziger

14 sep om 11:25 uur
Een unieke samenwerking van de Nederlandse ov-bedrijven, noemt Pedro Peters van OV-NL de multimediale campagne ‘…
Lees verder »

Veel minder check-ins in openbaar vervoer

8 sep om 08:55 uur
Het aantal check-ins in het ov lag op 25 augustus, bij het aflopen van de zomervakanties, 32 procent lager dan op…
Lees verder »

Test vernieuwe tramlijn Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein

4 aug om 15:04 uur
De laatste werkzaamheden op de trambaan in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein worden deze zomer afgerond.…
Lees verder »

Reiziger houdt voorkeur voor individueel vervoer

12 jun om 14:12 uur
Nu de ov-dienstregeling weer is opgeschaald, houden reizigers de voorkeur voor fiets op de middellange afstand en…
Lees verder »

Gaan reizigers zich ‘goed’ gedragen?

25 mei om 12:10 uur
Bij het opschalen van het ov wordt uitgegaan van `goed´, ´redelijk´ of ´verstandig´ gedrag van de reizigers. Maar…
Lees verder »

26 mei: gratis webinar ’Stations en 1,5 meter afstand, kwestie van goed gedrag?’

19 mei om 14:52 uur
Hoe kunnen reizigers in stationsgebieden op een veilige en verantwoorde wijze 1,5 meter afstand bewaren? OV-…
Lees verder »