Fiets- en voetgangersoversteek in één oogopslag

dinsdag 6 oktober 2020

Onmiskenbare, geel omhulde fiets- en voetgangersknoppen vallen sinds 20 jaar op in het Zwitserse straatbeeld. Deze vandalismebestendige behuizingen van mechanische of sensor gedreven adaptieve VRI-drukknoppen zijn nu ook voor de Nederlandse markt beschikbaar. De behuizing en technologie zijn eenvoudig aan te brengen op bestaande VRI-systemen.

Hagenaar Cees Roording woont en werkt al 20 jaar in Zwitserland en gunt zijn vaderland een herkenbare route voor fietsers en voetgangers naar met verkeerslichten geregelde oversteken. De Zwitserse firma traXio heeft zowel de behuizing als de techniek van de fiets- en voetgangersdrukknop steeds verder ontwikkeld en verfijnd. Het resulteert in een ERGO 2000-palet aan slimme toepassingen voor zowel blinden en slechtzienden, als voor de valide fietser en voetganger.

Zo geven de drukknoppen een goed hoorbaar signaal bij een groenfase. Een mechanische knop of een sensor gedreven naderingsknop, geven zowel een hoorbare, voelbare als ook op diverse manieren zichtbare signalen van de volgende groenfase. Zo is er bijvoorbeeld de variant van een grotere, oplichtende en voelbare richtinggevende pijl die de groenfasen aangeeft.  De techniek hiervoor zit veilig in een robuuste opvallend gele behuizing zonder scherpe randen, hoeken of uitstekende vlakken.

-

De eenvoudige installatie wordt verzekerd door een aluminium adapter voor alle mastontwerpen en een geprefabriceerde kabelboom tot aan de mastaansluiting. Een ledbevestigingslamp die weergeeft dat de aanvraag door het systeem is geregistreerd, is zo ontworpen dat de optische feedback een ruimtehoek van meer dan 180 graden bestrijkt.

Een gewenste grote rode drukknop die uitsteekt maakt zowel, vingers, hand- als elleboogbediening mogelijk. Zo kunnen ook motorisch gehandicapten, ouderen of mensen die een handschoen dragen de knop eenvoudig indrukken.     

De ERGO 2000-varianten zijn in Zwitserlandsysteem ontwikkeld in samenwerking met de grote steden, waaronder Bazel, Zürich en Bern, de verkeersindustrie en met de blinden- en slechtziendenbonden. Het ERGO 2000-systeem wordt steeds getoetst onder gebruikers en op basis van wensen en feedback continu doorontwikkeld.

Meer informatie

Voor meer informatie over ERGO 2000 in Nederland:
Cees Roording, Accountmanager traXio Benelux, tel: 0041 79 291 69 79

 

Lees verder

Deelnemers 'Auto van de Straat' krijgen zes maanden een elektrische deelauto

19 jan om 09:43 uur
De bewoners van de Hindestraat in Nijmegen, de Groenendaalseweg in Renkum en de Mosterdhof in Westervoort krijgen…
Lees verder »

‘Probleemwegdekken’ succesvol behandelen

5 jan om 13:34 uur
Decennialang worden hoogovenslakken gebruikt als fundament bij de aanleg van wegen. De slakken zijn een…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Nieuwe Cruquiusbrug: gestandaardiseerde onderdelen en energieneutraal

11 dec 2020
De provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Hoogheemraadschap Rijnland, gemeente Heemstede en gemeente…
Lees verder »

Proef met zelfsturende boot in Amsterdam

24 nov 2020
In Amsterdam wordt een zelfsturende boot getest, die goederen en personen kan vervoeren, afval kan ophalen en die…
Lees verder »

De weg voorwaarts met data uit voertuigen

5 nov 2020
Er komen steeds meer mogelijkheden om sensordata uit moderne auto’s in te zetten voor verkeersveiligheid en…
Lees verder »

“Wij meten de werkelijkheid”

3 nov 2020
Marc Witteveen is sinds begin dit jaar Managing Director bij fietsdata-specialist Cycle Data. “Hiervoor heb ik 13…
Lees verder »

Monotch wint Europese aanbesteding voor Nederlands Urban Data Access Platform

28 okt 2020
Monotch heeft de aanbesteding gewonnen om leverancier te worden van een landelijk dekkend C-ITS platform voor data…
Lees verder »