Fiets- en voetgangersoversteek in één oogopslag

dinsdag 6 oktober 2020

Onmiskenbare, geel omhulde fiets- en voetgangersknoppen vallen sinds 20 jaar op in het Zwitserse straatbeeld. Deze vandalismebestendige behuizingen van mechanische of sensor gedreven adaptieve VRI-drukknoppen zijn nu ook voor de Nederlandse markt beschikbaar. De behuizing en technologie zijn eenvoudig aan te brengen op bestaande VRI-systemen.

Hagenaar Cees Roording woont en werkt al 20 jaar in Zwitserland en gunt zijn vaderland een herkenbare route voor fietsers en voetgangers naar met verkeerslichten geregelde oversteken. De Zwitserse firma traXio heeft zowel de behuizing als de techniek van de fiets- en voetgangersdrukknop steeds verder ontwikkeld en verfijnd. Het resulteert in een ERGO 2000-palet aan slimme toepassingen voor zowel blinden en slechtzienden, als voor de valide fietser en voetganger.

Zo geven de drukknoppen een goed hoorbaar signaal bij een groenfase. Een mechanische knop of een sensor gedreven naderingsknop, geven zowel een hoorbare, voelbare als ook op diverse manieren zichtbare signalen van de volgende groenfase. Zo is er bijvoorbeeld de variant van een grotere, oplichtende en voelbare richtinggevende pijl die de groenfasen aangeeft.  De techniek hiervoor zit veilig in een robuuste opvallend gele behuizing zonder scherpe randen, hoeken of uitstekende vlakken.

-

De eenvoudige installatie wordt verzekerd door een aluminium adapter voor alle mastontwerpen en een geprefabriceerde kabelboom tot aan de mastaansluiting. Een ledbevestigingslamp die weergeeft dat de aanvraag door het systeem is geregistreerd, is zo ontworpen dat de optische feedback een ruimtehoek van meer dan 180 graden bestrijkt.

Een gewenste grote rode drukknop die uitsteekt maakt zowel, vingers, hand- als elleboogbediening mogelijk. Zo kunnen ook motorisch gehandicapten, ouderen of mensen die een handschoen dragen de knop eenvoudig indrukken.     

De ERGO 2000-varianten zijn in Zwitserlandsysteem ontwikkeld in samenwerking met de grote steden, waaronder Bazel, Zürich en Bern, de verkeersindustrie en met de blinden- en slechtziendenbonden. Het ERGO 2000-systeem wordt steeds getoetst onder gebruikers en op basis van wensen en feedback continu doorontwikkeld.

Meer informatie

Voor meer informatie over ERGO 2000 in Nederland:
Cees Roording, Accountmanager traXio Benelux, tel: 0041 79 291 69 79

 

Lees verder

Maakt iVRI de verwachtingen waar?

13 okt om 10:10 uur
Je wordt het je pas bewust als je in het buitenland bij een verkeersregelinstallatie (VRI) staat te wachten. Er is…
Lees verder »

Duidelijke informatie laadpalen verplicht in 2021

13 okt om 07:05 uur
Vanaf juli 2021 is het verplicht voor exploitanten van publieke laadpalen om duidelijke en transparante informatie…
Lees verder »

Het bevorderen van de toekomst van autonoom rijden met co-simulatie

6 okt om 10:03 uur
Welke invloed hebben zelfrijdende auto’s op het verkeer in de toekomst? Alle denkbare scenario’s kunnen…
Lees verder »

Verkiezing mooiste fietsenstalling van het jaar

6 okt om 09:47 uur
In de regio Haaglanden is de verkiezing van de mooiste fietsenstalling van het jaar begonnen. Het gaat dan om…
Lees verder »

Stein loopt op de troepen vooruit met GIS-erfgoedkaart

28 sep om 16:54 uur
Met de Omgevingswet en het omgevingsplan in 2022 op komst, moet elke Nederlandse gemeente zijn cultureel erfgoed…
Lees verder »

Met verkeersdata richting smart cities

23 sep om 13:55 uur
“Ons doel is om veiligere en leefbaardere steden te creëren”, vertelt Epko van Nisselrooij, Business Development…
Lees verder »

'Voor de GIS-viewer heb je geen technische vaardigheden nodig'

23 sep om 13:00 uur
“De presentatie die wij geven op het Verbindingsfestival gaat over een moderne GIS-viewer om informatie op de…
Lees verder »

ParkeerWekker voorkomt parkeerboete door scanauto

15 sep om 14:36 uur
Waar de markt handig inspeelde op mobiele snelheidsradars door middel van radardetectoren, speelt de Amsterdamse…
Lees verder »