Geen aanpassingen Nieuwe Spoorplan

maandag 16 juli 2012
timer 2 min
Geen infra-aanpassingen Nieuwe Spoorplan Minister Schultz van Haegen wil doorgaan met het verder decentraliseren van het Nederlandse spoor. Ze maakte in een brief naar de Tweede Kamer bekend het advies van een onafhankelijke commissie over Het Nieuwe Spoorplan over te nemen. ??
Geen aanpassingen Nieuwe Spoorplan

Aanbestedingen


Volgens spoorbeheerder ProRail is er geen nieuwe infrastructuur nodig om het Nieuwe Spoorplan van de Federatie Mobiliteitsbedrijven (FMN) uit te voeren. Uit het onderzoek dat onder leiding van commissievoorzitter Eric Janse de Jonge (CDA) is gedaan, blijkt dat vier van de elf voorgestelde lijnen uit het Nieuwe Spoorplan regionaal kunnen worden aanbesteed. Het gaat om de trajecten Zwolle – Groningen, Zwolle – Enschede, Maastricht Randwyck – Roermond en Sittard – Heerlen.

Meer vervoerders over trajecten


De decentralisatie van de lijnen betekent dat vervoerders als Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus nu ook kans maken om over deze trajecten te gaan rijden. Nu rijden er alleen nog treinen van de NS over deze lijnen. Uit het onderzoek blijkt dat voor deze lijnen geldt dat decentralisatie niet leidt tot vaker overstappen en langere reistijden. Met het Nieuwe Spoorplan kunnen betere aansluitingen gerealiseerd worden. Daarnaast geeft het rapport een positief beeld voor wat betreft de punctualiteit en klanttevredenheid van de FMN-vervoerders. In FMN zijn vervoersbedrijven Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport verenigd.

Geen infrastructurele aanpassingen


ProRail heeft vastgesteld dat de voorgestelde dienstregelingen voor 2013 voor de beoordeelde lijnen zijn uit te voeren. Het huidige proces van capaciteitsverdeling zal naar verwachting ook functioneren bij samenloop van treinen. Verder stelt de spoorbeheerder dat er geen nieuwe infrastructuur nodig is voor de uitvoering van het Nieuwe Spoorplan.

Meerdere spelers


De minister schrijft in haar brief aan de Kamer dat ze als voordeel van decentralisatie ziet dat er meerdere spelers op de personenvervoermarkt zijn. Daardoor kan er volgens haar een goede vergelijking plaatsvinden tussen de verschillende vervoerders. ??De commissie adviseert op grond van haar onderzoek dat de stoptreindiensten op de vier spoorlijnen nu, onder een aantal voorwaarden, regionaal kunnen worden aanbesteed.

Lees meer op Spoorpro.nl >>

Terug naar overzicht nieuws >>>