Gigantische reisplanner helpt bezoeker Rotterdam

woensdag 16 november 2016
timer 2 min
Reizigers die aankomen in Rotterdam en de weg niet meer weten, kunnen voortaan de Hub gebruiken. Dat is een grote, interactieve touchscreen waarop reizigers een actueel reisaanbod op kunnen vragen. De eerste Hubs staan op Rotterdam Centraal en Rotterdam The Hague Airport. En er volgen nog meer in Nederland…

De Hubs zijn in Rotterdam geplaatst, om de groeiende stroom bezoekers eenvoudiger naar hun bestemming te begeleiden. Bij de informatiebalie op het station werd het namelijk steeds drukker, met reizigers die de weg niet weten. Met de Hub kunnen bezoekers eenvoudig het laatste deel van hun reis plannen. Het enorme touchscreen, 150 keer groter dan een smartphone, toont een grote kaart met de belangrijkste bestemmingen in de omgeving met in het midden de huidige locatie. De reisplanner werkt zowel voor OV, (huur)fiets of taxi.

 

Pijpleiding

Naast de huidige twee reisplanners in Rotterdam, worden er nog meer geplaatst in Nederland. “Momenteel zijn er al drie nieuwe besteld, waarvan één door een grote vervoerder”, zegt Jacco Lammers van GoAbout, het bedrijf dat de hub ontwikkelde. “En er zitten nog meer in de pijpleiding.” De hubs worden vooral op stations geplaatst, meent Lammers, omdat de reiziger daar doorgaans aankomt.

 

Slim OV Idee

De ambitieuze startup GoAbout won met het concept voor de “Hub” in 2015 Slim OV Idee. Dat is een prijsvraag waarbij studenten en young professionals worden uitgedaagd om op zoek te gaan naar innovatieve ideeën. Initiatiefnemers van Slim OV Idee zijn de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de vervoersbedrijven (NS, RET, Connexxion, Waterbus, HTM en Veolia).