Heropening Maastunnel Rotterdam

maandag 19 augustus 2019
timer 2 min
De Maastunnel in Rotterdam is weer open voor verkeer. De renovatie van de tunnel heeft twee jaar geduurd.

De Maastunnel is maandag 19 augustus om 06:00 weer opengesteld voor verkeer. De laatste wagen die vóór de sluiting door de tunnel mocht rijden was een gele Lancia, het eerste voertuig dat nu door de tunnel reed was een gele oldtimer-bus van de RET, bestuurd door wereldkampioen behendigheidsrijden Jaan van Splunter. 

Oudste tunnel

De Maastunnel stamt uit 1942 en is de oudste tunnel van Nederland. Renovatie was dan ook hoog nodig. De tunnel voldeerd niet meer aan de huidige veiligheidseisen en in de ondervloer, onder het wegdek, was betonrot geconstateerd. In de loop der jaren was pekel doorgedrongen tot de ondervloer en heeft daar, samen met water en zuurstof, voor schade gezorgd. Van de één meter dikke ondervloer is de bovenste vijftien centimeter verwijderd en gesaneerd. Op die manier is 550 meter ondervloer gerenoveerd.

Monument

Het kan goed zijn dat de Rotterdammer vrijwel niets ziet van de renovatie. De tunnel ziet er namelijk zoveel mogelijk net zo uit als vóór de renovatie. Rob Nieuwschepen, die vanuit de gemeente het werk begeleidde: "De Rotterdammer ziet er straks helemaal niks van.De Maastunnel is een monument en dat betekent dat we in principe niks mogen veranderen aan het uiterlijk." Veel origineel materiaal is hergebruikt, zoal de kappen en bakken van de verlichting en de originele tegeltjes. Achter die kappen zit nu dan wel moderne energiezuinige LED-verlichting. 

Inmiddels ligt in de tunnel een nieuwe gele asfaltlaag op de rijbanen, zijn  de natuurstenen bij de tunnelmond gereinigd en zijn er nieuwe camera’s, geluidssystemen en hulppostkasten geplaatst. Ook is er een nieuw systeem om de verkeersdoorstroming te volgen. Verder zijn de toegangswegen buiten de tunnel opgeknapt, met nieuw asfalt en nieuwe portalen met verkeerslichten, borden, camera’s en hoogtemelders.

Fiets- en voetgangerstunnel

In december begint de renovatie van de fiets- en voetgangerstunnel. De renovatie van de fietstunnel moet zeven maanden in beslag nemen, voor de voetgangerstunnel is elf maanden uitgetrokken.

 

 

Lees verder

Veranderende steden door infrastructuur en mobiliteit

24 feb om 11:28 uur
Stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit zijn nauw met elkaar verbonden. De verbinding tussen woon-…
Lees verder »

Mooiste rotonde van Nederland ademt groen

5 feb om 12:06 uur
De kleurrijke rotonde in het Noord-Hollandse dorp Warmerhuizen is uitgeroepen tot de Mooiste Rotonde van Nederland…
Lees verder »

Duurzaamheid hoog in het vaandel

7 jan om 10:27 uur
Valmont is leverancier van diverse soorten masten. “Stalen, aluminium en zelfs houten masten”, vertelt Jos Bergh,…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Voorkom verrassingen

15 dec 2020
“Infrastructuur is een middel om gedrag te sturen”, stellen Matthijs van Orsouw en Kirsten van Merwijk van XTNT. “…
Lees verder »

De huiselijkheid van een mega-parkeergarage

14 dec 2020
Geen imponerende innovaties maar ‘goede samenwerking’ en hoge eisen aan ‘warmte en gastvrijheid’ brachten ‘het…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »

Gronausestraat, Losser: Van barrière naar integraal onderdeel

8 dec 2020
De Gronausestraat in Losser was een doorgaande weg die het centrumgebied in tweeën splitste. Na herinrichting…
Lees verder »