Het ov is weer oké voor de reiziger

maandag 14 september 2020

Een unieke samenwerking van de Nederlandse ov-bedrijven, noemt Pedro Peters van OV-NL de multimediale campagne ‘het OV is OK’. De campagne draait de komende drie maanden op radio, tv en internet om de reiziger uit te nodigen weer met het ov te reizen.

De landelijke campagne is maandag 14 september gelanceerd. De campagne was hard nodig, vindt Peters, omdat de boodschap vanuit de Rijksoverheid lang was om het ov te mijden, tenzij strikt noodzakelijk. Sinds de coronamaatregelen werden versoepeld, laten nog altijd veel reizigers het ov links liggen.

Peters: “Veel mensen en bedrijven weten nog niet dat ze weer van harte welkom zijn in het ov. Reden voor alle ov-bedrijven in Nederland om samen een landelijke campagne op te zetten. We willen graag dat mensen weer gaan ervaren hoe prettig en verantwoord het is om met het ov te reizen.”

Het licht staat op groen

Bij deze multimediale campagne ligt de focus op het inspireren van de reizigers om weer vaker met het ov te reizen voor verschillende doeleinden en ze te informeren over geldende maatregelen in het ov. Want volgens Peters is verantwoord reizen met het ov weer mogelijk, door onder meer de spreidingsafspraken die met onderwijsinstellingen werden gemaakt en de mondkapjesplicht.

Multimediaal

De multimediale campagne ‘Het OV is OK’ is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op social media. Meer informatie over de campagne is te vinden op www.ov-ok.nl.

We vragen reizigers om een mondkapje te dragen, zo veel mogelijk verspreid over de dag te reizen, grote drukte te vermijden en bij klachten thuis te blijven. Verder gelden natuurlijk de basisregels voor iedereen van het RIVM.

Meer reizigers het ov in

Peters sprak over onder meer deze reclamecampagne tijdens de Rondetafel ‘Hoe verleiden we de reiziger weer het ov in’ op donderdag 10 september, die OV-Magazine organiseerde. Onder leiding van Vincent Wever (Goudappel Coffeng) praatte hij met Manu Lageirse (Transdev), Wilko Mol (OV-bureau Groningen Drenthe), Pedro Peters (OV-NL), Jan van Selm (DOVA), Hans Voerknecht (Kijk of Bereikbaarheid), Niels van Oort (TU Delft) en Herman Wilmer (zelfstandig adviseur) over maatregelen, om het ov weer aantrekkelijker te maken voor de reiziger.

Een verslag van dit gesprek leest u in de komende editie van OV-Magazine. Wilt u het magazine in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.

Lees verder

Waarom de ov-reiziger waarschijnlijk wel terugkeert

1 feb om 15:42 uur
Hoe langer de coronacrisis duurt, hoe hoe groter de kans dat reisgedrag van mensen structureel veranderd. Dat gaat…
Lees verder »

Eerste waterstoftrein wint European Railway Award 2021

27 jan om 13:16 uur
De Coradia iLint, 's werelds eerste trein die volledig op waterstof rijdt, heeft de European Railway Award…
Lees verder »

OV-chipkaart vervangt sleutel bij deelfiets NS

11 jan om 13:52 uur
NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets, dat opent met de OV-chipkaart. Station Apeldoorn had op 11…
Lees verder »

‘Vervoerders, saneer je netwerk niet kapot’

15 dec 2020
Als vervoerders teveel bezuinigen op personeel en materieel, rijden ze in het post-coronatijdperk met een gat in…
Lees verder »

Impuls waterstofeconomie Gelderland: 10 waterstofbussen in de Achterhoek/regio Zutphen

25 nov 2020
Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten deel te nemen aan een Europees programma voor stimulering van…
Lees verder »

Waterstof vs. batterij: niet óf óf, maar én én

24 nov 2020
Dieselbussen lijken inmiddels taboe in het Nederlandse ov. Een batterijbus is inmiddels even rendabel als een…
Lees verder »

Nieuw Brabants ov-systeem kost 1 miljard

10 nov 2020
Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen een nieuw ov-concept, De Brainportlijn, ontwikkelen.…
Lees verder »

‘De meerwaarde van EvoBus wordt gezien’

2 nov 2020
Daimler Buses, jarenlang marktleider in de dieselindustrie, wil de elektrische bussenmarkt veroveren. Volgens…
Lees verder »