Het ov is weer oké voor de reiziger

maandag 14 september 2020

Een unieke samenwerking van de Nederlandse ov-bedrijven, noemt Pedro Peters van OV-NL de multimediale campagne ‘het OV is OK’. De campagne draait de komende drie maanden op radio, tv en internet om de reiziger uit te nodigen weer met het ov te reizen.

De landelijke campagne is maandag 14 september gelanceerd. De campagne was hard nodig, vindt Peters, omdat de boodschap vanuit de Rijksoverheid lang was om het ov te mijden, tenzij strikt noodzakelijk. Sinds de coronamaatregelen werden versoepeld, laten nog altijd veel reizigers het ov links liggen.

Peters: “Veel mensen en bedrijven weten nog niet dat ze weer van harte welkom zijn in het ov. Reden voor alle ov-bedrijven in Nederland om samen een landelijke campagne op te zetten. We willen graag dat mensen weer gaan ervaren hoe prettig en verantwoord het is om met het ov te reizen.”

Het licht staat op groen

Bij deze multimediale campagne ligt de focus op het inspireren van de reizigers om weer vaker met het ov te reizen voor verschillende doeleinden en ze te informeren over geldende maatregelen in het ov. Want volgens Peters is verantwoord reizen met het ov weer mogelijk, door onder meer de spreidingsafspraken die met onderwijsinstellingen werden gemaakt en de mondkapjesplicht.

Multimediaal

De multimediale campagne ‘Het OV is OK’ is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op social media. Meer informatie over de campagne is te vinden op www.ov-ok.nl.

We vragen reizigers om een mondkapje te dragen, zo veel mogelijk verspreid over de dag te reizen, grote drukte te vermijden en bij klachten thuis te blijven. Verder gelden natuurlijk de basisregels voor iedereen van het RIVM.

Meer reizigers het ov in

Peters sprak over onder meer deze reclamecampagne tijdens de Rondetafel ‘Hoe verleiden we de reiziger weer het ov in’ op donderdag 10 september, die OV-Magazine organiseerde. Onder leiding van Vincent Wever (Goudappel Coffeng) praatte hij met Manu Lageirse (Transdev), Wilko Mol (OV-bureau Groningen Drenthe), Pedro Peters (OV-NL), Jan van Selm (DOVA), Hans Voerknecht (Kijk of Bereikbaarheid), Niels van Oort (TU Delft) en Herman Wilmer (zelfstandig adviseur) over maatregelen, om het ov weer aantrekkelijker te maken voor de reiziger.

Een verslag van dit gesprek leest u in de komende editie van OV-Magazine. Wilt u het magazine in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.

Lees verder

Impuls waterstofeconomie Gelderland: 10 waterstofbussen in de Achterhoek/regio Zutphen

25 nov om 14:18 uur
Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten deel te nemen aan een Europees programma voor stimulering van…
Lees verder »

Waterstof vs. batterij: niet óf óf, maar én én

24 nov om 12:48 uur
Dieselbussen lijken inmiddels taboe in het Nederlandse ov. Een batterijbus is inmiddels even rendabel als een…
Lees verder »

Nieuw Brabants ov-systeem kost 1 miljard

10 nov om 09:41 uur
Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen een nieuw ov-concept, De Brainportlijn, ontwikkelen.…
Lees verder »

‘De meerwaarde van EvoBus wordt gezien’

2 nov om 14:25 uur
Daimler Buses, jarenlang marktleider in de dieselindustrie, wil de elektrische bussenmarkt veroveren. Volgens…
Lees verder »

Van rookpaal naar laadpaal voor e-bikes

27 okt om 12:53 uur
Vanaf oktober 2020 zijn alle stations in Nederland volledig rookvrij. Dat maakt de huidige rookpalen overbodig.…
Lees verder »

Zero Emissie Conferentie

23 okt om 14:20 uur
De Nederlandse ov-sector kan trots zijn op de huidige zero emissie busvloot. Maar wat is de volgende stap? Wat…
Lees verder »

RET introduceert drukte-indicator

19 okt om 10:51 uur
De RET gaat met de drukte-indicator reizigers inzicht geven in actuele en verwachte drukte in het Rotterdamse…
Lees verder »

Aangepaste buurtbussen kunnen weg weer op

12 okt om 12:14 uur
Met kuchschermen, een extra dakventilator en actieve HEPA-luchtfilters kunnen buurtbussen weer de weg op. Dat…
Lees verder »