Infrastructuur aan einde levensduur?

vrijdag 25 november 2016
timer 2 min
In waterschap Scheldestromen onderzoeken ze de kwaliteit van 34 bruggen. “Onze bruggen zijn veelal gebouwd na de watersnoodramp. Nederlandse bruggen gaan zo'n vijftig tot zestig jaar mee. Dat betekent dat ze het einde van hun levensduur naderen", aldus waterschapbestuurder Rian de Feijter – de Feijter.

Dat het onderzoek naar bruggen belangrijk is, dringt ondertussen steeds meer door tot de maatschappij. Dat merkt ingenieurs- en adviesbureau Antea Group, dat bruggenonderzoek doet voor zo’n veertig organisaties in Nederland doet zoals provincies, gemeenten en waterschappen. “Gelukkig komt dit onderwerp steeds hoger op de politieke agenda te staan”, aldus Erik Deuring, projectmanager kunstwerkbeheer.

Naoorlogs

Volgens Antea Group zijn de meeste bruggen in ons land na de Tweede Wereldoorlog gebouwd. “Tegenwoordig is er veel meer verkeer, dat zwaardere lading vervoert. Bij het ontwerp is daar destijds geen rekening mee gehouden. De ene brug is de andere niet”, aldus de manager kunstwerkbeheer.

 

“Daarom is het belangrijk om nu de levensduur van dit soort bruggen te beoordelen. We kunnen nu mogelijke risico’s in kaart brengen en tijdig bepalen of een brug gerenoveerd of zelfs vervangen moet worden”, voegt Deuring toe.

Instortgevaar

Lopen we nu het risico dat onze oude bruggen instorten? Volgens Heico de Lange van de Nederlandse Bruggenstichting stort een brug gelukkig nooit zomaar in. Voordat het zover komt, zijn er veel tekenen die er op wijzen dat er iets mis is. Elke vijf jaar wordt er een inspectie gepleegd. De Lange noemt de Merwedebrug bij Gorichem als succesvol voorbeeld. “Bij een reguliere inspectie werden haarscheurtjes ontdekt. Daar is adequaat op gereageerd”.

In de Merwedebrug zijn haarscheurtjes gevonden, nadat er inspectie werd gedaan.

Lees verder

Plasticvanger in Schiedamse Wilhelminahaven moet voor schone oever zorgen

28 jul om 10:46 uur
De natuurvriendelijke oever in het getijdenpark bij de Wilhelminahaven in Schiedam is in mei 2020 opgeleverd. Nu…
Lees verder »

21 nieuwe laadpalen voor Center Parcs

27 jul om 11:47 uur
Orange Charging gaat 21 laadpalen plaatsen op locaties van Center Parcs en Sun Parcs. Het gaat om locaties in…
Lees verder »

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »

Veilig voor fietsers en voetgangers

29 jun om 16:07 uur
Traffic-Care is vooral bekend van de Zebra-Safe fiets-/voetgangers-oversteekplaatsen. Er worden verschillende…
Lees verder »

De straat op maat

29 jun om 15:46 uur
Als ontwerpers van de openbare ruimte werken we aan aantrekkelijke, groene en bereikbare steden en dorpen. We zijn…
Lees verder »

Van Brienenoordbrug krijgt opknapbeurt

23 jun om 10:16 uur
Vanaf 2025 krijgt de inmiddels verouderde Van Brienenoordbrug een flinke opknapbeurt. De boogbrug richting…
Lees verder »

Sweco levert GeoWeb-software aan Rijkswaterstaat

22 jun om 10:59 uur
Ingenieursadviesbureau Sweco gaat de komende 5,5 jaar GeoWeb-software leveren aan Rijkswaterstaat. Met GeoWeb…
Lees verder »

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »