Een microrotonde is een rotonde die kleiner is dan een ‘normale’ rotonde. Deze variant wordt nog niet vaak ingezet. “Onterecht”, vindt Jakko Veldstra van Bureau Schmidt. “We zouden meer de discussie aan moeten gaan en de rotonde mee moeten nemen in de kruispuntanalyses, zodat deze een geaccepteerde, volwaardige kruispuntoplossing wordt.”
De microrotonde als volwaardige kruispuntoplossing

Foto: Bureau Schmidt
"Het CROW heeft standaardrichtlijnen voor een enkelstrooksrotonde, en daar voldoet deze microvariant niet aan. Ook kan het bord D01 niet in het middeneiland worden geplaatst. Dit zou wel moeten volgens de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens – daarom geeft de politie bijvoorbeeld een negatief advies”, aldus Veldstra. Bovendien gaat het nog niet altijd goed met de inrichting en de herkenbaarheid ervan. Zo kan niet al het verkeer het rondje rijden, omdat de voertuigen te groot of te lang zijn. “Hoe hoog moet het middeneiland dan worden? En waar plaatsen we de bebording dan? Hoe geef je goed aan dat dit een rotonde is? Hoe maak je de rotonde dan toegankelijker, zodat auto’s om het middeneiland heen rijden en het verkeer dat te groot is eroverheen kan rijden?”, gaat hij verder. “Maar de keerzijde van het overrijdbaar maken, is dat de rotonde dan niet meer verkeersremmend werkt. Het is dus best puzzelen.”
Meenemen in de analyses
Bij het zoeken naar de juiste kruispuntoplossing is de locatie in het wegennet belangrijk. Bovendien is het volgens Veldstra zaak op kruispunten zo weinig mogelijk conflictpunten voor het verkeer te creëren en de oplossing verkeersremmend te maken. “Daar voldoet de microrotonde aan. Wij vinden het daarom wél een geschikte oplossing: je krijgt namelijk de voordelen van een ‘normale’ rotonde, maar deze neemt minder ruimte in.” En ruimte wordt in Nederland steeds schaarser. Voor een goede en veilige verkeersoplossing is het dikwijls passen en meten in de openbare ruimte. “Maar bij de microrotonde hoef je niet in te leveren op comfort, verkeersveiligheid of doorstroming van het verkeer. Tot nu toe is er onder bewoners meestal ook draagvlak. Die zien dat de rotonde goed werkt en veilig is.”
Acceptabel maken
Bureau Schmidt heeft nu al meerdere keren advies gegeven bij de aanleg en inrichting. “Om deze variant in de toekomst acceptabel en tot een volwaardige kruispuntoplossing te maken, moeten we met z’n allen toch meer de discussie voeren, ook met wegbeheerders en de politie. Kijk in de afweging bij de analyses of het mogelijk is. En hoe meer de discussie op gang komt, hoe meer deze variant ook waarschijnlijk geaccepteerd gaat worden”, besluit hij.