Interview: Rotterdamse taxicentrale gaat elektrisch

vrijdag 30 augustus 2013
timer 2 min
De Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) heeft onlangs de eerste voor het bedrijf geschikte elektrische auto aan het wagenpark toegevoegd; een Chinese BYD. Een kort interview met directeur Sjaak de Winter, voor een greep uit de dagelijkse praktijk.

Interview: Rotterdamse taxicentrale gaat elektrisch

Wat is de actieradius van de BYD Taxi?
“De BYD taxi kan op papier 330 km rijden. Deze week gaan wij dat feitelijk ondervinden. We houden zelf rekening met 250 km.”

Vaak is het niet produceren van geluid een verkeersonveilig element van dit soort auto’s – hoe gaat RTC daarmee om?
“Het niet produceren van geluid is wat mij betreft in een grote stad als Rotterdam bijna een non issue dat door tegenstanders van elektrisch rijden dikwijls wordt ingebracht. Zelf rijd ik ook elektrisch. Dit voertuig heeft naast de gewone claxon ook een kleine claxon die ik kan gebruiken in bijzondere situaties waar u op doelt. Ik gebruik het bijvoorbeeld op een woonerf als ik langzaam rijd en je mij niet hoort aankomen. Maar na 1,5 jaar rijden heb ik het slechts drie keer hoeven te gebruiken. Dan is het goed dat de mogelijkheid er is. Wij zullen  BYD adviseren ook bij de productie van toekomstige modellen te voorzien in iets soortgelijks.”

Waar en hoe laden jullie de auto op?
“Wij laden de auto op bij ons bedrijf op een speciale laadpaal. Overigens ontvangen wij op zeer korte termijn een kabel die het mogelijk maakt om op reeds geplaatste laadpalen in het land aan te kunnen sluiten. De kabel heb ik al in handen gehad en besteld.”

Voorziet u een overstap naar meer auto’s van dit type?
“Ja we hebben er nog twee besteld, die komen in oktober en bij succes komen er de komende jaren nog 22 bij. In London start men in oktober met vijftig van deze voertuigen, en ook in Barcelona gaat men er mee rijden.”

Is het prijstechnisch al interessant om met deze taxi te rijden?
“Ja, maar dan moet je er wel vijf jaar enkel bemand mee rijden, of wat korter en dan dubbel bemand. Er is momenteel een subsidie van het Agentschap die helpt om het breakevenmodel eerder te bereiken. De Total Cost of Ownership zijn redelijk makkelijk te berekenen. Nu nog zien hoe de theorie zich verhoudt tot de werkelijkheid. Dat is ook voor ons spannend.”